Szyby samochodowe, a przede wszystkim ich jakość i stan to istotny element dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Sprzedawcy używanych aut często bagatelizują lub ukrywają małe uszkodzenia na ich powierzchni, jednak nie warto się na to nabrać. W nowoczesnych samochodach spełniają one już znacznie więcej ról niż sama ochrona mechaniczna, dlatego tym bardziej trzeba dbać o ich kondycję. O funkcjach, niebezpieczeństwach i regeneracji uszkodzonych szyb opowiemy w dalszej części artykułu ze wsparciem eksperta z Glass System.

Jak zbudowane są szyby samochodowe?

Budowa szyb samochodowych może różnić się w zależności od modelu, pełnionej funkcji, ale przede wszystkim od tego, gdzie się znajduje. Tym sposobem okazuje się, że szyby tylne i boczne zbudowane są w inny sposób niż przednie. Ma to znaczenie przede wszystkim podczas wypadku lub przypadkowego uszkodzenia ich na przykład w wyniku nieostrożnego przewożenia przedmiotów.

Szyba przednia w pojazdach jest narażona na najwięcej niebezpieczeństw w postaci uszkodzeń, czy zarysowań, ale jest również pierwszą barierą, na którą spada grad, czy gałąź lub kamień, wyrzucony spod kół innego auta. Dlatego w przeciwieństwie do pozostałych szyb, które mają standardowo budowę jednorodną, ze szkła hartowanego, składa się ona z kilku warstw i określa się ją jako tzw. szybę klejoną. W razie pęknięcia nie rozpada się ona na kawałki, raniąc pasażerów i kierowcę, a pozostaje w całości, dzięki zastosowanej folii PC i PVB między warstwami szkła.

Opowiada nam ekspert z firmy Glass System, zajmującej się sprzedażą, montażem i regeneracjami szyb samochodowych i autobusowych.

W szybach bocznych i tylnych nie bez powodu od lat montuje się szkło hartowane, dzięki swojej budowie, podczas wypadku rozpada się na wiele małych kawałków, które nie powodują dużych obrażeń ciała.

Po co nam szyba samochodowa i czy można ją naprawić?

Naprawa szyb samochodowych jest możliwa w przypadku małych uszkodzeń, które nie wpływają na funkcjonalność i dalsze bezpieczeństwo korzystania z nich. Jeśli dojdzie do pęknięcia, które zaczyna się od górnej lub dolnej krawędzi, takich, które są dłuższe niż 5 centymetrów, a także w przypadku uszkodzenia folii między warstwami szyb, możliwa jest jedynie wymiana całej szyby na nową, posiadającą homologację. Mowa tu oczywiście jedynie o szybie przedniej, ponieważ pozostałe z reguły przy uszkodzeniu rozpadają się i należy je od razu wymienić.

Przednia szyba to nie tylko ochrona przed słońcem, deszczem, czy kamieniami, ale także, szczególnie w nowoczesnych autach duże wspomaganie dla systemów. Często montowane są w niej obecnie różnego rodzaju czujniki, zaczynając od tych od deszczu, czy światła, po kamery. Wszystkie te udogodnienia mają na celu ułatwić jazdę kierowcy i poprawić bezpieczeństwo na drodze.