Pojazd każdego kierowcy zawodowego specjalizującego się w transporcie ciężkim wyposażony jest w tachograf. Urządzenie to umożliwia dokumentowanie czasu pracy kierowcy, a ten jest regulowany restrykcyjnymi przepisami. Zamiana tachografów analogowych na cyfrowe pozwoliła ograniczyć ilość usterek, ale nie wyeliminowała ich całkowicie. Co zrobić, gdy tachograf zepsuje się w trasie?

Co mówią na ten temat przepisy?

Awarie tachografów cyfrowych zdarzają się dość często. Jest to stresujące zarówno dla kierowcy, jak i firmy przewozowej, w której ten pracuje. Wszystkie informacje na temat stosowania tachografów w transporcie drogowym znajdziemy w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 165/2014 z dnia 04.02.2014 roku. W przepisach zawarto też regulacje dotyczące tego, jak zachować się w sytuacji, gdy tachograf ulegnie uszkodzeniu.

Jak podkreśla specjalista z firmy Tacho-Serwis – naprawy tachografu powinniśmy dokonać w ciągu siedmiu dni od zauważenia usterki. Należy wówczas skierować pojazd do zatwierdzonego warsztatu, który dokona naprawy urządzenia i skontroluje poprawność jego działania. W Tacho-Serwis kierowcy mogą liczyć na szybką obsługę i sprawne usunięcie usterki. W końcu czas to pieniądz!

Co najczęściej psuje się w tachografach?

Tachografy montowane w pojazdach po 2012 roku cechują się rozbudowanym systemem zabezpieczeń. W związku z ich komplikowaną konstrukcją należy spodziewać się większej ilości komunikatów i usterek, niż w przypadku tachografów analogowych. Wśród najczęściej pojawiających się awarii kierowcy zawodowi wymieniają wystąpienie błędów „naruszenie spójności danych” czy „błąd czujnika ruchu”.

Usterki te uniemożliwiają precyzyjną kontrolę czasu pracy kierowcy, w związku z czym powinien on skrupulatnie notować swoją aktywność. Kłopotliwe są również komunikaty o „naruszonym czasie pracy” i „wydłużonym czasie pracy”. Wynika to z tego, że algorytmy wbudowane w urządzenie nie zawsze są poprawne z normami unijnymi.

Mimo komplikacji trudno jednak nie dostrzec zalet tachografów cyfrowych. Chronią one kierowców przed nadużyciami ze strony pracodawcy. Jeśli wydruk z urządzenia wykaże, że kierowca nie pracował zgodnie z przyjętymi normami, pracodawca może otrzymać wysoką karę finansową. Misją firmy Tacho-Serwis jest zapewnienie kierowcom zawodowym bezpiecznych i komfortowych warunków pracy. Ułatwia to szeroki zakres usług dopasowany do potrzeb klienta.

Masz problem z tachografem cyfrowym? Skontaktuj się z nami! Postaramy się jak najszybciej przywrócić urządzenie do pełnej sprawności.