Transport międzynarodowy stale rozwija się w Polsce, co jednocześnie oznacza także oczywiście, że firmy transportowe w naszym kraju z roku na rok generują coraz większe dochody. Z roku na rok przybywa coraz więcej firm transportowych, które świadczą swoje usługi nie tylko na terenie Polski, ale także na terenach innych krajów znajdujących się w Unii Europejskiej oraz poza nią. Warto więc dowiedzieć się o tym nieco więcej.

Charakterystyka

Zacznijmy od tego, czym jest transport międzynarodowy. Co prawda wydaje się to dość oczywiste, gdyż z samej nazwy można wywnioskować, z czym wiąże się ten rodzaj transportu, ale w celach doprecyzowania prezentowanych w tym wpisie informacji odniesiemy się do odpowiedniej ustawy. Z niej wynika, że transport międzynarodowy można określić jako transport ciężki umożliwiający przede wszystkim transportowanie różnego rodzaju towarów z tak zwanego miejsca nadania w jednym kraju do miejsca docelowego w innym kraju. Przy tym, bardzo ważne jest jednak to, że transport międzynarodowy dotyczy tylko i wyłącznie dostarczania towarów do krajów spoza Unii Europejskiej.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Ciekawą informację w związku z tym rodzajem transportu może stanowić także fakt, że świadczenie usług w tym zakresie wiąże się ze zwolnieniem z podatku VAT. Informację tę uzyskaliśmy od ekspertów z firmy J&M Kamińscy świadczącej usługi związane właśnie z transportem międzynarodowym. Co więcej, odpowiednie potwierdzenie tego faktu jesteśmy w stanie także znaleźć w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Zwolnienie z podatku VAT przysługuje firmom nie tylko świadczącym usługi transportu poza granice Unii Europejskiej, ale także wewnątrz niej. Skoro poruszyliśmy już kwestie związane poniekąd z finansami od strony przedsiębiorców, warto będzie także przyjrzeć się kwestii opłacania pracowników, która to w przypadku transportu międzynarodowego odbywa się w dość nietypowy sposób.

Jako, że praca osoby transportującej towary w ramach transportu międzynarodowego odbywa się w dość specyficzny sposób, Komisja Europejska musiała ustalić warunki, na jakich to opierać będą się kwestie związane z płacą minimalną. W efekcie, od 2018 roku w naszym kraju obowiązuje stawka minimalna w postaci 13,7 złotego brutto. Ustanowienie tej stawki nie obyło się jednak bez pewnych kontrowersji. Przez to, Komisja Europejska zmuszona była niedawno do przedstawienia propozycji, wedle której kierowca mógłby otrzymywać stawkę minimalną tylko w sytuacji, gdy spędzi w danym kraju minimum trzy dni w miesiącu. Rozwiązanie to nie przypadło jednak do gustu polskim przedsiębiorcom, którzy uważają, że cierpią na tym ich interesy, przez co kwestia pozostaje nierozwiązana.

Transport międzynarodowy

Warto będzie teraz skupić się na samych celach transportu międzynarodowego. Rozwój polityki transportowej na skalę międzynarodową wynika bowiem z kilku powodów, do których to zaliczamy przede wszystkim takie elementy, jak modernizacja transportu, tworzenie systemów mających na celu wpływać pozytywnie na rozkwit gospodarczy, a także chęć rozwoju transportu nie tylko poprzez jego modernizację. Cele te, jak łatwo się domyślić, są w głównej mierze długofalowe, a samo ich osiągnięcie nie może dojść do skutku bez skupienia się na pomniejszych celach, które to z kolei można osiągać w nieco szybszym tempie.

Tak więc, poruszając kwestie związane z celami transportu międzynarodowego nie można także zapomnieć o tym, aby długofalowe cele realizować poprzez takie pomniejsze przedsięwzięcia, jak wspieranie rozwoju konkurencji, rozwijanie węzłów transportowych czy też wdrażanie nowoczesnych metod. Co więcej, nie są to oczywiście jedyne możliwe rozwiązania, gdyż bardzo ważne jest też samo dbanie o bezpieczeństwo transportu międzynarodowego, a także podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie rozwojowi monopolu w sektorze. Wszystkie te powody, zwłaszcza długofalowe, stanowią główne czynniki, dla których to poszczególne kraje decydują się na rozwój transportu.