Wgniecenia powstałe na karoserii samochodu nie należą do rzadkości. Często do uszkodzeń dochodzi na parkingach, gdzie otarcia o drzwi bądź wjazd na słupki zdarzają się regularnie. Zagrożenie dla karoserii stanowią również ekstremalne zjawiska pogodowe w postaci gradobicia. Technologia poszła na tyle do przodu, że serwisy blacharsko-lakiernicze oferują wyciąganie wgnieceń bez naruszenia struktury lakieru. Takie rozwiązanie nie obciąża portfela kierowcy, lecz nie jest to jedyna zaleta bezinwazyjnej metody.

Na czym polega naprawa wgnieceń bez lakierowania?

Metoda Paintless Dent Repair (PDR) to innowacyjna technika, dzięki której można naprawić karoserię bez ingerencji w lakier. Do wykonania takiej usługi nie kwalifikują się jednak elementy z wyraźnym pęknięciem bądź też wcześniej szpachlowane. Cel zabiegu stanowi bowiem odtworzenie pierwotnego stanu karoserii, czyli pozbawionego rys, odprysków lub rozciągniętej blachy. Usługa ma więc sens tylko wtedy, gdy lakier jest nienaruszony.

W ramach techniki PDR wyróżnia się dwie główne metody naprawy. Tzw. metodą drutową stosuje się do wyciągania wgnieceń, gdy istnieje dostęp od wewnętrznej strony uszkodzenia. Dzięki temu można ingerować dosłownie na każdy milimetr niedoskonałości, skutecznie doprowadzając do wyprostowania elementu. Jeśli brakuje dobrego dojścia, koniecznością jest zastosowanie metody klejowej. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, można usunąć wgniecenia nawet w najbardziej niedostępnych miejscach i to bez demontażu karoserii. Posługiwanie się sprzętem wymaga wiedzy, a także doświadczenia, dlatego chcąc pozbyć się uszkodzeń, auto należy odstawić do zaufanego warsztatu blacharsko-lakierniczego. Wysoki poziom usług gwarantuje, chociażby Mewa PDR Technik Łukasz Stolarek.

Metoda PDR a kwestie finansowe

Każde skaza karoserii jest na swój sposób unikalna, dlatego też naprawę wgnieceń wycenia się indywidualnie. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania zabiegu. Niektóre elementy można przywrócić do wcześniejszego stanu nawet w ciągu kilku minut, inne zaś wymagają wielogodzinnej precyzyjnej pracy, co oczywiście zwiększa koszty usługi. Zdecydowanie najtrudniej usunąć uszkodzenia przy rantach, gdyż blacha w tym miejscu jest na tyle mocno naprężona, przez co na lakierze łatwo mogą się pojawić pęknięcia. Problematyczne lokalizacje stanowią ponadto błotniki, nadkola, a także krawędzie drzwi i maski, do których to nie ma podejścia od wewnątrz.

Zalety wyciągania wgnieceń bez lakierowania

Nie od dziś wiadomo, że lakierowanie części skutkuje spadkiem wartości auta nawet do 15 %. Decydując się na metodę PDR, zachowujemy karoserię z oryginalnym lakierem, więc w przypadku chęci sprzedaży, zachowujemy cenę wyjściową pojazdu.

Omawiana technika to również oszczędność czasu i pieniędzy. Usuwanie zniekształceń odbywa się nawet w ciągu kilku godzin, o ile oczywiście warsztat ma wolne miejsce. Dzięki temu nie musimy rozstawać się z samochodem na całe dnie, co ma miejsce w przypadku inwazyjnych metod. Nakładanie szpachli, jej równanie, schnięcie, a następnie lakierowanie to czynności pracochłonne, za które zapłacimy znacznie więcej niż za PDR.

Nawet najlepiej wykonane szpachlowania i lakierowanie nie gwarantuje zadowalających efektów na dłuższą metę. Mimo dobrania koloru lakieru według specjalnego numeru barwy może dojść do sytuacji, że świeża powłoka będzie nieco odbiegała od reszty karoserii. Takiego ryzyka unikamy z metodą PDR, więc jeśli tylko istnieje szansa jej zastosowania, warto na nią postawić.