Charakterystyczne wibracje odczuwane na kierownicy świadczą zazwyczaj o tym, że w przedniej części samochodu pojawiła się usterka. Niestety ustalenie konkretnej przyczyny problematycznego stanu rzeczy, nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. W razie dostrzeżenia jakkolwiek nieprawidłowości należy jak najszybciej udać się do serwisu. Jakie zatem awarie mogą stać za niepożądanymi drganiami?

Problemy z kołami?

W przypadku samochodów przednionapędowych za tzw. bicie kierownicy odpowiadają przede wszystkim koła. Jak jednak rozumieć to dość ogólne pojęcie? W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na stan ich wyważenia. Do nieprawidłowości w tym zakresie dochodzi zazwyczaj bezpośrednio u wulkanizatora, choć istnieją wyjątki od tej reguły. Wystarczy, że podczas zmiany kół ich powierzchnia będzie nieodpowiednio oczyszczona. Usterki tego typu są dość trudne w natychmiastowym wykryciu, ponieważ wibracje mogą ujawnić się dopiero przy wyższych prędkościach, czyli np. na autostradzie.

Choć nie wyda się to tak oczywiste, do pojawienia się drgań kierownicy mogą przyczynić się również uszkodzone felgi. Dlatego też od czasu do czasu warto sprawdzić, czy na ich powierzchni nie pojawiły się ubytki lub głębokie odpryski. Za wibracje często odpowiedzialne są też opony, a bardziej szczegółowo rzecz ujmując – ich stan techniczny. Co do zasady uszkodzenie struktury wewnętrznej ogumienia lub wyraźne wybrzuszenie na bieżniku mają prawo wywołać wyraźnie odczuwalny dyskomfort podczas kierowania pojazdem. Z jakimi jeszcze informacjami warto się zapoznać?

Wibracje kierownicy a zużycie zawieszenia

Różnego rodzaju usterki, nazywane potocznie luzami w zawieszeniu, mogą dotyczyć wielu komponentów tego skomplikowanego układu. Jednakże zazwyczaj pierwszymi podejrzanymi, jeżeli chodzi o drgania kierownicy, są oczywiście takie części jak m.in. maglownica, a także przeguby półosi. Dla pewności trzeba przyjrzeć się także amortyzatorom. Jeśli będą one mocno wyeksploatowane, to natychmiast należy je wymienić. Złą informacją dla właścicieli samochodów jest z pewnością fakt, że wszystkie wymienione awarie zawieszenia wiążą się z dość odczuwalnymi kosztami. Dla przykładu regeneracja przekładni kierowniczej to wydatek sięgający około 2000 zł. Zakup nowej natomiast – w zależności od klasy auta – to koszt nawet 10 000 złotych.

Dlatego też, aby nie narażać się na zupełnie niepotrzebne straty finansowe, przyczynę wibracji na kierownicy należy ustalić jak najszybciej. Pomogą w tym doświadczeni mechanicy z warsztatu Dar-Gum, którzy dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu oraz nowoczesnemu wyposażeniu każdorazowo są w stanie zapewnić klientom najwyższy standard obsługi. Rzetelna pomoc jest niezwykle istotna, ponieważ silne drgania kierownicy mogą przyczynić się nawet do utraty kontroli nad samochodem.