Częsta eksploatacja samochodu zobowiązuje do wykonywania regularnych usług serwisowych, które zapobiegną uszkodzeniu ważnych układów. Jedną z nich jest wymiana oleju i filtrów. Zazwyczaj częstotliwość wymiany zależna jest od warunków użytkowania pojazdu i zaleceń producenta, jednak najczęściej jest to przejechanie określonej liczby kilometrów lub rok od poprzedniej wymiany. Dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu.

Wymiana filtrów w samochodzie

Filtr oleju, paliwa i powietrza to trzy najważniejsze rodzaje, które wymagają okresowej wymiany. O ile większość kierowców dba o regularną wymianę tego pierwszego elementu, tak z pozostałymi jest już większy problem

– informuje pracownik firmy Mechanika Pojazdowa Maciej Fogiel.

Jeżeli chodzi o filtr oleju, jego zadaniem jest wyłapywanie wszelkich zanieczyszczeń, jakie dostają się do silnika. To dzięki niemu olej jest bezpieczny i oczyszczony, co pozytywnie wpływa na pracę poszczególnych elementów silnika.

Z kolei filtr powietrza odpowiada za zatrzymywanie zanieczyszczeń dostających się do samochodu wraz z zasysanym powietrzem (są to między innymi spaliny i kurz). W samochodach osobowych zastosowanie znajdują te suche, w których powietrze filtrowane jest przez specjalne, trwałe tkaniny, na przykład bawełnę.

Zadaniem filtra paliwa jest zatrzymanie pyłków, cząsteczek rdzy i skroplonej wody z paliwa, które dostaje się do silnika. Warto zapamiętać, że silniki diesla są bardziej wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia, niż te zasilane benzyną. Poszczególne filtry paliwa różnią się nieco budową i kształtem, a ich wymiana zalecana jest po przejechaniu od 15 000 do 50 000 km.

Olej silnikowy – czym grozi brak regularnej wymiany?

Mechanicy z zakładu Macieja Fogiela zajmują się również wymianą oleju silnikowego, która powinna odbywać się co 10 000 km – w samochodach eksploatowanych głównie w mieście. Pojazdy poruszające się po drogach ekspresowych wymagają takiej wymiany co 12-15 000 km.

Konsekwencje niedostosowania się do zaleceń producentów i mechaników dotyczących regularnej wymiany oleju w samochodzie są bardzo poważne. Jedną z nich jest obniżenie mocy silnika, a tym samym wzrost zużywanego paliwa. Ponadto może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy, panewek i szybszej eksploatacji elementów układu napędowego. To wszystko w efekcie doprowadzi do nieodwracalnych zmian w silniku, który trzeba będzie poddać regeneracji lub wymianie, a jej koszt to minimum kilka tysięcy złotych!