Prawidłowe działanie układu chłodzenia w aucie i spełnianie przez niego podstawowych funkcji, takich jak odbiór nadmiaru ciepła z silnika i oddawanie go na zewnątrz przez chłodnicę, wymusza ciągły ruch płynu chłodniczego. Aby obieg był niezakłócony i efektywny, pompa wody musi być w pełni sprawna. Niestety, jak każdy element eksploatacyjny, z czasem ulega zużyciu. Sprawdźmy, co na ten temat mówi mechanik z warsztatu Aleksandry Leśniak.
Wymiana pompy wody – kiedy?
Wycieki płynu chłodzącego oraz zbyt głośna praca to podstawowe sygnały świadczące o awarii pompy cieczy chłodniczej. Jeżeli już dojdzie do uszkodzenia, najlepszym rozwiązaniem jest całkowita wymiana niesprawnego urządzenia. Eksperci zalecają również montaż nowej pompy w czasie wymiany napędu rozrządu lub paska osprzętu (o ile jest przez nie napędzana).
Pompa cieczy chłodzącej to koło pasowe, które wskutek awarii łożyska, może zostać całkowicie unieruchomione, a to z kolei prowadzi do poważnej awarii silnika. Absolutnie niedopuszczalne jest ponowne instalowanie raz wyjętej pompy
– mówi mechanik z punktu Leśniak Aleksandra Usługi Motoryzacyjne.
Ignorowanie wszelkich symptomów świadczących o uszkodzeniu pompy cieczy jest nie tylko niebezpieczne w skutkach, ale może generować duże straty finansowe – awaria silnika wiąże się z ogromnymi kosztami i długotrwałym unieruchomieniem samochodu.
Jak demontować pompę – przebieg czynności
Wymiana pompy wody jest rutynową usługę świadczoną przez zakład Aleksandry Leśniak. Demontaż urządzenia zaczyna się od poluzowania paska, który napędza wodę. W przypadku gdy za napęd urządzenia odpowiada pasek rozrządu, konieczne jest rozmontowanie tej części. W dalszym etapie mechanik upuszcza ciecz chłodzącą z systemu i odkręca śruby mocujące urządzenie do bloku silnika. Kiedy pompa jest już zdemontowana, przychodzi czas na oczyszczenie powierzchni z pozostałości starej uszczelki.