Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów konstrukcji silnika spalinowego. Warunkuje prawidłową pracę zaworów odpowiedzialnych za przepływ mieszanki paliwowo-tlenowej przez cylindry. Co zrobić, gdy wspomniany układ ulegnie awarii albo zużyciu? Jak rozpoznać usterkę? Z pomocą śpieszy auto-serwis Kago, który specjalizuje się w naprawie samochodów.  

Po czym rozpoznać awarię rozrządu?

Jakie objawy daje uszkodzenie układu rozrządu? Silnik pojazdu zaczyna głośniej pracować. Spod maski dochodzą różne metaliczne dźwięki, klekotanie lub gruchotanie. Jednocześnie auto traci na mocy. Zużywa więcej oleju i benzyny niż zazwyczaj. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że przywołane symptomy są dość niespecyficzne. Łatwo je zbagatelizować lub złożyć na karb zupełnie innych przyczyn. Postawienie prawidłowej diagnozy wymaga wiedzy i wprawy. Dlatego warto zwrócić się o pomoc do doświadczonych mechaników, na przykład z warsztatu KAGO. Nie należy lekceważyć żadnych niepokojących sygnałów. W przeciwnym razie może dojść do znacznie poważniejszych uszkodzeń w obrębie silnika. 

Co najczęściej się psuje w układzie rozrządu?

Rozrząd to układ, na który składa się wiele rozmaitych komponentów. Które z nich najczęściej odmawiają posłuszeństwa? Powszechnie występujące usterki dotyczą łańcucha lub paska. To właśnie te elementy ulegają największemu zużyciu. Ich uszkodzenie lub zerwanie skutkuje kolejnymi usterkami. Zniszczenia obejmują nierzadko również zawory, tłoki, prowadnice, karbowody, wałki, a nawet głowicę silnika.

Jak często wymieniać rozrząd?

Warto regularnie odwiedzać warsztat samochodowy, jeszcze zanim pojawią się pierwsze niepokojące sygnały ze strony silnika. Pierwsza wymiana rozrządu powinna nastąpić po przejechaniu 120-160 tysięcy kilometrów, kolejne znacznie częściej, bo po pokonaniu dwa razy krótszego dystansu (średnio co 60000-80000 kilometrów). Choć rzecz jasna wiele zależy od częstotliwości użytkowania pojazdu, a także jakości zamontowanego w nim układu.

Jak długo trwa wymiana i ile trzeba za nią zapłacić?

Na koszt wymiany rozrządu wpływa szereg rozmaitych czynników, między innymi zakres przeprowadzonych prac oraz jakości wykorzystanych materiałów. Zwykle wynosi on od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Przywołana czynność trwa zazwyczaj 2 lub 3 godziny. Jednak jeśli przy okazji trzeba wymontować również silnik cała procedura może zająć nawet parę dni.