Układ wydechowy w aucie osobowym spełnia kilka ważnych zadań. Po pierwsze odprowadza spaliny, dzięki czemu silnik pracuje prawidłowo i wydajnie. Po drugie redukuje poziom hałasu wydawanego przez pojazd. Po trzecie w dużym stopniu oczyszcza spaliny z gazów szkodliwych dla środowiska. Z uwagi na ogromne znaczenie tego układu, każdy kierowca powinien wiedzieć, z jakich elementów się składa. Sprawdź ofertę sklepu motoryzacyjnego Auto-Klinika z Węgrowa w województwie mazowieckim i dowiedz się więcej na temat układu hamulcowego.

Podstawowe elementy układu wydechowego

Dzięki prawidłowo pracującemu systemowi wylotowemu jednostka napędowa auta może osiągnąć pełną moc. Nie byłoby to możliwe bez podstawowej części układu, czyli kolektora wydechowego mocowanego do bloku silnika. Odpowiada za zbieranie spalin z cylindrów i odprowadzanie ich do wspólnej rury. Składa się z kilku przewodów, ilość jest dopasowana do liczby cylindrów. Jeśli auto jest wyposażone w turbodoładowanie, ze zbiorczym przewodem kolektora połączona jest dysza napędu turbosprężarki. Kolejny element to sonda lambda badająca skład spalin i ustalająca proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Zazwyczaj znajduje się w kolektorze wylotowym lub w rurze odprowadzającej gazy z turbiny. W nowszych pojazdach montowane są dwie takie części.

Układ wydechowy jest kluczowym elementem każdego samochodu i jego prawidłowe działanie jest niezwykle ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników oraz ochrony środowiska naturalnego. Dlatego też należy regularnie kontrolować stan układu wydechowego oraz wymieniać zużyte lub uszkodzone elementy. W przypadku nieprawidłowego działania układu wydechowego zaleca się jak najszybszą wizytę w warsztacie samochodowym w celu dokładnej diagnozy problemu oraz wykonania niezbędnych napraw.

Ważne auto części

Jeśli w aucie pracują dwie sondy pierwsza jest umieszczona przed a druga za następnym z ważnych podzespołów. Dostępny w sklepach oferujących sprzedaż części samochodowych. Chodzi o katalizator a właściwie reaktor katalityczny oczyszczający spaliny ze szkodliwych związków. Poddaje gazy przemianom chemicznym, które przekształcają je w parę wodną, dwutlenek węgla i azot. Z katalizatorem połączony jest zazwyczaj:

  • tłumik absorpcyjny,

  • tłumik komorowy,

  • tłumik końcowy.

Pierwszy z wymienionych podzespołów tłumi wysokie dźwięki. Drugi zlokalizowany za nim zajmuje się niskimi częstotliwościami. Trzeci jak sugeruje nazwa znajduje się na końcu układu. To on bezpośrednio odpowiada za redukowanie hałasu wydawanego przez samochód. 

Wszystkie tłumiki dźwięku łączy rura wydechowa. Co ważne nie jest to ostatni element układu wylotowego. Poza różnego rodzaju uszczelkami, śrubami i obejmami montażowymi w najnowszych pojazdach stosowane są filtry cząstek stałych. Wyłapują niespalone węglowodory i frakcje organiczne oraz sadzę. Części powszechnie nazywane filtrami DPF weszły do powszechnego użytku w 2005 roku. Pierwotnie były stosowane w autach z silnikami Diesla. Jednakże od 2015 roku montowane są też w pojazdach benzynowych.

W ofercie sklepu motoryzacyjnego Auto-Klinika z Węgrowa w województwie mazowieckim znajdziemy szeroki wybór części do samochodów, skuterów motocykli oraz pojazdów z PRL OSA WFM WSK 125 175 JUNAK ROMET. Ponadto sklep oferuje różne akcesoria takie jak pokrowce, kołpaki czy dywaniki oraz oleje silnikowe, klocki hamulcowe i płyny eksploatacyjne.