Tarcze hamulcowe są stosowane w wielu nowoczesnych pojazdach. Wcześniej stosowane były hamulce bębnowe. Tarcze hamulcowe składają się z zacisków hamulcowych, które dociskają i utrzymują w odpowiednim położeniu klocki hamulcowe. Sprawne hamulce to kwestia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, dlatego warto dbać o sprawność tarcz i zacisków hamulcowych oraz wymieniać je, gdy tylko poczujemy słabszą siłę hamowania.

Jak działają zaciski hamulcowe?

Podstawowym, elementem tarczy hamulcowej są zaciski hamulcowe. Cały czas hamulce tarczowe są najpopularniejszym rozwiązaniem w praktycznie wszystkich samochodach na świecie. Zaciski hamulcowe są na stałe przymocowane do zwrotnicy koła. We wnętrzu zacisków znajdują się klocki hamulcowe. Hamulce tarczowe działają w bardzo nieskomplikowany sposób. Tarcza jest przymocowana do piasty i zawsze obraca się razem z kołem. Klocki umieszczone w zacisku hamulcowym stanowią elementy cierne. Są umieszczone zazwyczaj po dwa, po obu stronach tarczy. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje, że tłoczek hamulcowy się wysuwa i dociska klocki do tarczy. Siła tarcia powoduje, że energia kinetyczna samochodu zostaje zmieniona w energię cieplną. Tłok hamulcowy dociska jeden klocek do tarczy hamulcowej. Potem obudowa zacisku porusza się w drugą stronę i dociska drugi klocek. Najczęściej zaciski hamulcowe są wykonywane z żeliwa. Ich potoczna nazwa to zaciski pływające. W samochodach sportowych lub luksusowych są montowane zaciski stałe. Zaciski pływające cechują się gorszymi parametrami niż zaciski stałe. Ten rodzaj zacisków jest słabo odporny na wysokie temperatury oraz duże naciski, są jednak bardzo tanie w produkcji. Dlatego w większości samochodów znajdują się zaciski żeliwne, które doskonale sprawdzają się do codziennego użytkowania. Firma Kobalt Gos Łukasz sprzedaż i regeneracja zacisków hamulcowych, w swojej ofercie posiada zaciski hamulcowe do naczep, przyczep, samochodów osobowych i ciężarowych.

Jakie mogą być usterki zacisków hamulcowych?

Układ hamulcowy jest bardzo intensywnie eksploatowany, dlatego jego elementy się cały czas zużywają. Wymiana tarcz i klocków najczęściej nie stanowi problemu. Jednak gdy dojdzie do usterki zacisków hamulcowych, może dojść nawet do wycieków płynu hamulcowego. Podczas pracy układu hamulcowego może dojść do przegrzewania się oraz korodowania zacisków. Jeśli dojdzie do uszkodzenia zacisków hamulcowych, to samochód podczas hamowania może być ściągany na jedną stronę. Zazwyczaj przyczyną jest zatarcie zacisków znajdujących się w przednim lub tylnym hamulcu. Jedną z możliwych usterek jest także poluzowanie się śrub, które znajdują się w prowadnikach zacisku. To może się przełożyć na niewłaściwą pracę  klocków hamulcowych.