Szybkie tempo rozwoju technologii w każdej gałęzi przemysłu, wymusza wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań napędowych. Każdy proces przemysłowy wymaga stosowania odpowiednich zespołów przekładni i napędów, odpowiednio dobranych do wymagań i warunków pracy. Mimo różnic w formie, rozmiarach i zastosowaniu, przemysłowe zespoły napędowe mają przed sobą wyzwanie: ich działanie musi być niezawodne oraz energooszczędne.

Gdzie stosowane są reduktory i motoreduktory?

Polskie firmy produkujące reduktory i motoreduktory rozwijają się w szybkim tempie. Tak jak fabryka Befared w Bielsko-Białej zyskały uznanie nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Polska niezawodna technologia została już dostrzeżona niemal we wszystkich krajach. Reduktory i motoreduktory są niezbędne, w zespołach napędowych, wielu rodzajach urządzeń pracujących, w gałęzi przemysłu:  hutniczego, spożywczego, energetycznego, wydobywczego, lekkiego, transportowego, budowlanego, chemicznego i farmaceutycznego. Tym, co ułatwia szybki rozwój przedsiębiorstw produkcyjnych, jest możliwość zaprojektowania urządzeń z napędami specjalnymi i sprawny serwis. Dzięki temu przemysł może wprowadzić  najbardziej zaawansowane technologie produkcji. Zespoły napędowe dużej mocy i przekładnie specjalne, są dostosowywane do wymogów stawianych przez rynek. Dzięki wykwalifikowanej kadrze konstrukcyjnej i handlowej, zapewniającej doradztwo techniczne, każdy użytkownik może bez problemu stosować napęd w swoim procesie produkcyjnym.

Co to jest przekładnia?

Przekładnia  jest częścią układu napędowego, połączoną z silnikiem elektrycznym i tworzy motoreduktor, stosowany w przemyśle. Konstruktorzy maszyn zastępują motoreduktorami, rozproszone układy, które łączą ze sobą: sprzęgła, silniki, przekładnie prasowe, zębate, łańcuchowe, itp. . Wyróżniamy:  uniwersalne przekładnie zębate, przekładnie stożkowo-walcowe, przekładnie przesiewacza - napęd bębna suwnicy. Przekładnie uniwersalne zębate wykonuje się jako: walcowe szeregowe, walcowe szeregowe przystosowane do bezpośredniego połączenia z silnikiem elektrycznym kołnierzowym za pomocą sprzęgła wbudowanego w przekładnię oraz  stożkowo-walcowe. Składają się z dzielonej sztywnej obudowy zamkniętej, w której są umieszczone elementy zębate osadzone w łożyskach tocznych. Uzębienia i łożyska są smarowane olejem rozbryzgiwanym przez wirujące części przekładni.

Jak działają przekładnie stożkowo-walcowe, przesiewacza i zębate?

Przekładnie stożkowo-walcowe stosowane m. in. : do napędu przenośników taśmowych w Kopalniach Węgla Brunatnego. Uniwersalna konstrukcja przekładni pozwala na zastosowanie również w innych branżach. Moment obrotowy przenoszony jest przez wał pełny z kołnierzem.  Wykonanie przekładni daje możliwość zmiany jej strony funkcjonalnej z prawej na lewą bądź odwrotnie. Korpus przekładni wykonany jest z żeliwa sferoidalnego. Kolejnymi elementami produkowanymi w firmie Befared w Bielska-Białej są przekładnie przesiewaczy, służące do rozdziału mocy na sita sortujące w koksowni, w zależności od wersji wykonania. Przekładnie mają dowolną liczbą wałów  wyjściowych i są napędzane motoreduktorami kątowo-walcowymi o mocy 14kW i  przełożeniu 31, 5. Układy napędowe wyposażone są w pompy zębate napędzane silnikami elektrycznymi lub zintegrowanymi z przekładniami. Przekładnie zębate zaprojektowane są pod indywidualne potrzeby klienta.