Piękny, błyszczący lakier to ozdoba każdego samochodu i dlatego liczne warsztaty samochodowe oferują w ramach swojej działalności naprawy lakiernicze. Dwoma powszechnie stosowanymi w tym zakresie metodami jest lakierowanie proszkowe oraz lakierowanie na mokro. Oba rozwiązania mają swoich zwolenników i przeciwników, a przed wyborem jednego, warto rozważyć wszystkie ich zalety oraz wady.

Lakierowanie proszkowe lub na mokro

Dla wielu kierowców duże znaczenie ma koszt lakierowania samochodu. Koszt farby do malowania proszkowego jest wyższy niż koszt farby do malowania na mokro, jednak sprawa nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Koszt jest co prawda wyższy, ale za to farba zostaje wykorzystana w całości i nie ma problemu ze stratami materiału – farba, która nie przylegnie do malowanych elementów, może zostać skutecznie odzyskana i wykorzystana. Może zatem okazać się, że w dłuższej perspektywie finansowej bardziej opłacalne jest użycie w naprawach lakierniczych farb proszkowych.

Za pomocą lakierowania na mokro natomiast możemy pomalować każdy materiał i bez problemu dopasujemy tu właściwy rodzaj farby. Proszkowo malować możemy głównie metale. Sprawdza się to w przypadku samochodów, jednak metoda ta nie obejmuje innych sprzętów, które wymagają pomalowania – na przykład mebli.

W kwestii trwałości znów wygrywa malowanie proszkowe. Takiej jakości, jaką ono zapewnia, nie jest w stanie osiągnąć najwyższej jakości farba do malowania na mokro. Do zalet lakierni proszkowych zaliczyć należy przede wszystkim tworzenie idealnie jednolitych powłok, a także wysoką odporność na czynniki chemiczne oraz atmosferyczne. Lakierowanie proszkowe oferuje ponadto większa trwałość powłoki lakierniczej.

Warunki skutecznego lakierowania proszkowego

Jak widać, lakierowanie proszkowe jest lepszym rozwiązaniem w przypadku samochodów niż tradycyjne. Nie jest to jednak metoda pozbawiona wad. Jedną z nich jest wysoka temperatura potrzebna do wypalenia malowanych elementów, co do niedawna uniemożliwiało proszkowe malowanie drewna. Przeszkodę tę można jednak pokonać, stosując odpowiednie proszki.

Problem może też stanowić przygotowanie powierzchni pod malowanie. Konieczne jest tu dokładne oczyszczenie podłoża poprzez piaskowanie oraz szlifowanie. Polecanym zabiegiem jest też nałożenie podkładu antykorozyjnego przed lakierowaniem. Do malowania proszkowego potrzebny jest też odpowiedni sprzęt. Malarnia proszkowa musi być wyposażona w specjalne komory lakiernicze obsługiwane przez doświadczonych pracowników, jak ma to miejsce w serwisie Auto-Dubnicki. Farby proszkowe nakładane są w odpowiednich warunkach i przy pomocy specjalnego sprzętu aplikacyjnego. Jedynie to zapewni wysoką jakość powłoki zarówno pod względem wytrzymałości, jak i estetyki.