Wał korbowy to niezwykle istotny element silnika spalinowego. W trakcie jego eksploatacji jest on narażony na ogromne obciążenia wynikające z charakteru działania. Konieczne jest uzyskiwanie perfekcyjnej osiowości wału, co w przypadku jego nadmiernego zużycia jest niemożliwe do osiągnięcia. W takiej sytuacji doskonale sprawdza się usługa szlifowania wałów korbowych – na czym konkretnie polega?

Problemy z wałem korbowym

Obracanie z prędkością dochodzącą nawet do kilku tysięcy obrotów na minutę to niezwykle intensywne środowisko pracy, w którym znajduje się właśnie wał korbowy. Z tego względu nierzadko dochodzi do nadmiernego zużycia poszczególnych jego komponentów. W takiej sytuacji może dojść nawet do bardzo poważnych uszkodzeń silnika. Kapitalny remont jednostki napędowej to ogromny koszt, dlatego warto zdecydować się na usługę pomagającą w jego uniknięciu – szlifowanie wałów korbowych.

Czynności w tym zakresie realizowane są jednak wyłącznie przez specjalistyczne firmy, które dysponują odpowiednimi narzędziami pozwalającymi na bardzo precyzyjną pracę. Tak właśnie wyposażony jest zakład Diesel-Mot, który zajmuje się wspomnianym szlifowaniem wałów korbowych, ale świadczy też inne usługi z zakresu remontowania silników spalinowych. Konieczne jest jednak wykonanie kompletnej diagnostyki. Dotyczy ona m.in. parametrów czopów, a w przypadku niezbędnej regeneracji przeprowadzenia stosownego szlifowania. Wały korbowe w ten sposób naprawia się np. w przypadku zatarcia silnika, co jest metodą pozwalającą na jego ponowne uruchomienie bez konieczności wspomnianego już kapitalnego remontu.

Nowoczesne metody szlifowania

Przywrócenie poszczególnych elementów do stanu pierwotnego w tym zakresie oznacza usunięcie problematycznych, powodujących nieprawidłową pracę rys. Pojawiają się one na czopach wałów korbowych, zaworach czy korbowodach. Konieczne jest ich precyzyjne szlifowanie, które realizuje się na specjalnie przystosowanych do tego celu maszynach. To profesjonalne szlifierki, które są w stanie zagwarantować pracę nawet z dokładnością do 0,005 mm.

Taka precyzja zapewnia możliwość uzyskania pożądanych parametrów obróbki stosowanej w celu przywrócenia stanu pierwotnego wału korbowego. Dotyczy to m.in. wielkości wykorbienia czy długości, które są ważnymi właściwościami tych elementów silników spalinowych. Warto po zrealizowanym szlifowaniu wału korbowego wykonać również jego utwardzanie, które inaczej określa się jako azotowanie. Następnym etapem jest polerowanie, a jedną z usług wchodzących w zakres kompleksowej regeneracji jest też wyważanie. Tak przygotowany wał korbowy będzie w stanie zapewnić równą pracę zgodną z jego początkowymi parametrami.