Jak wygląda nauczanie języka angielskiego w grupach dorosłych słuchaczy? Na co zwracać szczególną uwagę i jak prowadzić zajęcia, aby były maksymalnie efektywne? Sprawdź, czego powinieneś wymagać od nauczyciela i który model zajęć wybrać, aby najszybciej nauczyć się języka.

Natychmiastowe efekty – nie trać czasu

Tysiące słów, rozbudowana gramatyka, idiomy, wyrażenia potoczne – nauka języka obcego w tradycyjny sposób może trwać latami. Dorosły uczeń nie chce tracić czasu, liczy na natychmiastowe efekty i praktyczne wykorzystanie gromadzonej wiedzy. Widząc brak efektów swoich działań, szybko traci motywację i najczęściej rezygnuje z dalszej nauki. Jeżeli nie chcesz zniechęcić się już na starcie, zastosuj praktyczny model nauki języka i opanuj tylko te słowa, które są najczęściej stosowane. Jak to zrobić? Możesz działać dwutorowo:

  • Zastanów się, jakich słów używasz najczęściej. Stwórz swój własny katalog wyrażeń i przetłumacz (z pomocą nauczyciela lub słownika) najważniejsze dla ciebie słówka i zwroty.

  • Oglądaj anglojęzyczne programy z angielskimi napisami. Wychwytuj potoczne zwroty i slangowe wyrażenia. Zwróć uwagę na słowa, które często się powtarzają.

Ustal cel – dlaczego chcesz się nauczyć języka?

Dorosły słuchacz jest w pełni świadomy swoich mocnych i słabych stron. Wie, który aspekt języka jest dla niego najistotniejszy i na co chce położyć największy nacisk. Niektórzy słuchacze uczą się języka w celach turystycznych, inni muszą spełnić wymogi stanowiska pracy, a jeszcze inni dokształcają się dla samych siebie.

Nauka języka angielskiego w wieloosobowych grupach jest dobrym wyborem dla osób, którym zależy na kompleksowej nauce obejmującej czytanie, pisanie, słuchanie i rozmowy. Dorośli, którzy chcą wyćwiczyć tylko jeden aspekt, np. konwersacje, wybierają najczęściej zajęcia indywidualne z języka angielskiego. Korepetycje językowe prowadzone przez doświadczonego lektora, takiego jak Małgorzata Folta, to idealny wybór dla słuchaczy, którzy chcą realizować indywidualny program nauczania i mieć możliwość elastycznego doboru tematów w zależności od postępów w nauce.

Praca domowa – obowiązkowa?

Dorośli uczniowie często buntują się przeciwko wdrażaniu szkolnych standardów  w czasie zajęć językowych. Pomimo że praca domowa nieodłącznie kojarzy się ze szkołą, rezygnacja z niej jest dużym błędem. Zadania dodatkowe to naturalne przedłużenie zajęć w szkole językowej i doskonała forma rekapitulacji przerobionych tematów.

Oczywiście, praca domowa dla dorosłego słuchacza różni się od tej zadawanej dzieciom. Najlepiej, aby była krótka, a zarazem dynamiczna. Największe korzyści przynoszą zadania w formie odsłuchów, krótkie filmiki czy ćwiczenia gramatyczne online. Wielu nauczycieli wymaga również korzystania ze specjalnych aplikacji językowych, takich jak Duolingo, Memrise czy Quizlet. Tego typu aplikacje są nie tylko bardzo wygodne w użytkowaniu, ale i niebywale efektywne – to doskonały zamiennik tradycyjnej nauki słownictwa.