Angielski to obecnie najpopularniejszy język na świecie, zaś jego znajomość umożliwia swobodne porozumiewanie się z ogromną liczbą mieszkańców w zdecydowanej większości krajów. Dlatego też umiejętności językowe warto rozwijać zarówno u osób dorosłych, jak i u dzieci, a co za tym idzie wielu rodziców, którzy są świadomi korzyści, jakie niesie ze sobą znajomość języka obcego, zadaje sobie pytanie - kiedy dziecko zacząć uczyć angielskiego.

Pierwsze kroki z angielskim

Znajomość języka angielskiego to ogromny atut, który w opinii wielu osób, może zapewnić naszym pociechom tzw. lepszy start w dorosłe życie. Dodatkowo warto pamiętać, że jest to ułatwione, gdyż dzięki wykorzystaniu obu półkul mózgowych, dziecięcy umysł jest niezwykle chłonny i bardzo szybko przyswaja mnóstwo informacji, a co za tym idzie najmłodsi uczą się całościowo i z łatwością zapamiętują np. całe fragmenty piosenek lub wierszyków w obcym języku. Kilkulatkowie są również bardzo ciekawi świata i otwarci na nowe doznania oraz mają bardzo dobrą pamięć i umiejętność rozumienia zdań pod względem kontekstu. Nie da się jednak ukryć, że nie ma uniwersalnego wieku, w którym maluch jest gotowy na rozpoczęcie przygody z angielskim, gdyż każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie, a szybkość przyswajania wiedzy jest indywidualna i uzależniona od takich czynników jak zdolności percepcyjne, chęci, umiejętności skupienia się oraz metody jaką chcemy przekazywać wiedzę. Niemniej jednak uważa się, że nauka języka angielskiego może być wdrożona w już okolicach trzeciego roku życia dziecka, gdyż trzylatek ma dość dobrze uformowane umiejętności myślenia, uczenia się, zapamiętywania i kojarzenia faktów. Warto także pamiętać, że maluch zazwyczaj ma już w tym wieku całkiem nieźle opanowany rodzimy język i z łatwością potrafi w naturalny sposób przyswoić dodatkowy język.

Angielski krok po kroku

Nauczanie języka angielskiego u najmłodszych przebiega zazwyczaj w dwojaki sposób:

  • symultaniczny – który najczęściej realizowany jest w rodzinach dwujęzycznych, w przypadku których rodzice wprowadzili naukę języka obcego jeszcze przed trzecim rokiem. W takiej sytuacji dziecko uczy się dwóch języków jednocześnie, co sprawia, że polski i angielski stają się dla malucha tożsamym narzędziem,
  • następczy – określany również mianem sekwencyjnego, który polega na wprowadzaniu nauki drugiego języka w momencie, kiedy dziecko opanowało już jeden w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację.

Jak uczyć

Pierwsze kroki związane z poznawaniem języka angielskiego mają zazwyczaj charakter bierny, a co za tym idzie zanim dziecko podejmie aktywną naukę, można puszczać mu piosenki czy bajki w obcym języku lub zaproponować odpowiednie gry i zabawy, co sprawi, że nabierze ono świadomości istnienia różnych języków, osłucha się ze słowami, akcentami, intonacją, itp. Jeśli chodzi o właściwy proces nauki języka obcego, to warto w tym zakresie zdać się na specjalistów. Dlatego też, o ile sami nie znamy angielskiego na poziomie zaawansowanym, nie warto ryzykować, że dziecko przejmie błędy, które robimy, bardzo często nieświadomie. W związku z tym wskazane jest, aby wiedza ta od początku przekazywana była w metodami dopasowanymi do potrzeb dziecka i w odpowiedniej formie. Właściwie zatem zrobią to profesjonalni nauczyciele języka angielskiego, uczący zarówno w przedszkolach, jak i szkołach, a także specjaliści zatrudnieni szkołach językowych, takich jak Szkoła Języków Obcych Five Stars Marcin Mutka.    

Im więcej możliwości i sposobów nauki zapewnimy najmłodszym, tym chętniej będą się uczyć, gdyż przyswajanie języka stanie się przyjemnością i nie będzie dla nich nudne oraz monotonne, a w efekcie przyniesie najlepsze efekty.