ADHD to stosunkowo często występujący zespół u dzieci. Rolą nauczyciela jest, aby takiego ucznia przystosować i zapewnić mu równe możliwości nauki. Rzeczywistość wygląda często zgoła inaczej, a sam prowadzący zajęcia nie może poradzić sobie z uczniem. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby nauczyciele doszkalali się w tym kierunku – nawet ci, którzy mogą pochwalić się długim stażem pracy w zawodzie.

Czym charakteryzuje się dziecko z ADHD?

Zazwyczaj zespół hiperkinetyczny objawia się nadmierną impulsywnością, nadruchliwością i problemami ze skupieniem. Gdy nauczyciel nie ma odpowiedniego przygotowania – które może nabyć na przykład w NODN „Supernauczyciel” -  dziecko jest w stanie zdezorganizować całkowicie lekcję. Z jednej strony ma bowiem ono problemy ze skupieniem, z drugiej – bardzo dużo energii. W szkole, gdzie zazwyczaj wszystko jest dokładnie zorganizowane, uczeń z ADHD może sobie zwyczajnie nie poradzić. Właśnie dlatego to na nauczycielach spoczywa obowiązek udzielania dziecku niezbędnego wsparcia, bez którego szanse na odniesienie sukcesu w szkole będą nikłe.

Czego dziecko z ADHD wymaga od nauczycieli?

Przede wszystkim prowadzący zajęcia powinien poznać i zrozumieć zachowania oraz emocje dziecka, które są specyficzne. Wraz z tym idzie również akceptacja i pozytywne wsparcie. Uczniowi z ADHD należy także poświęcić więcej uwagi niż innym. Ponadto ważna będzie pomoc w przystosowaniu się do grupy rówieśniczej – na przykład prace grupowe umożliwiają dodatkową aktywność i rozładowanie emocji. Wszystko to nie oznacza oczywiście, że z dzieckiem należy obchodzić się jak z jajkiem. Niezbędna jest systematyzacja oczekiwań i wymagań, do której uczeń powinien się dostosować. Współpraca musi być przecież obustronna. Warto jednak ponownie zaznaczyć, że nauczyciel często nie będzie w stanie sobie poradzić bez odpowiedniego przeszkolenia.

Co dają szkolenia przygotowawcze do pracy z dziećmi nadpobudliwymi?

Dawniej o uczniach z AHDH mówiono, że są kłopotliwi, rozkojarzeni, nie skupiają się na nauce i traktowano ich nie jako osoby z pewnym zaburzeniem, a jako jednostki leniwe i niegrzeczne. Dziś, dzięki postępowi w nauce wiemy, że takie zachowanie dziecka spowodowane jest właśnie zespołem hiperkinetycznym i wiemy także, jak sobie radzić z tą przypadłością. Aby wcielić w życie elementy dydaktyczne umożliwiające owocną współpracę z takim uczniem, należy najpierw je poznać na odpowiednim szkoleniu. To bardzo ważne szczególnie w przypadku nauczycieli z długim stażem, którzy dawniej nie mieli możliwości poznać tematu od strony psychologicznej, a nadal chcieliby, aby ich uczniowie odnosili sukcesy – niezależnie od przypadłości, jaka ich spotkała.