Praca z dziećmi jest niezwykle przyjemna i rozwojowa, ale czasem bywa też męcząca i trudna. Nauczyciele i pedagodzy muszą nieustannie poszerzać swoją wiedzę, zdobywać nowe kwalifikacje zawodowe i nauczyć się rozpoznawać wiele zaburzeń rozwojowych u dzieci, o których kiedyś nie mówiło się wiele albo i wcale. Tak jest np. w przypadku integracji sensorycznej. Zaburzenia SI diagnozuje się coraz częściej i u coraz młodszych dzieci. Mają one niebagatelny wpływ na ich usposobienie i zachowanie. Czym jest integracja sensoryczna? Dlaczego jest tak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka?

Integracja sensoryczna – charakterystyka

Integracja sensoryczna jest procesem, który zachodzi w mózgu. Dotyczy on organizacji bodźców, co ułatwia ich późniejsze wykorzystanie. Mózg porządkuje wszystkie odczucia, które docierają do niego ze świata zewnętrznego poprzez zmysły i nadaje im określone znaczenie. Dzięki temu łatwiej jest nam reagować na różne sytuacje, których doświadczmy każdego dnia. A przecież w każdej sekundzie jesteśmy wręcz bombardowani rozmaitymi bodźcami. Nawet jeśli siedzimy teraz na kanapie, czytając ten artykuł, dociera do nas hałas zza okna, czujemy nacisk, jakie nasze ciało wywiera na mebel, być może jest nam chłodno, a być może za gorąco. Do tego z pewnością towarzyszy nam jakiś zapach – mogą to być perfumy, kawa lub nasz ulubiony proszek do prania. Prawidłowo funkcjonujący układ nerwowy jest w stanie poprawnie przetworzyć wszystkie te bodźce i właściwie nas do nich „ustosunkować”. Niestety proces integracji sensorycznej nie zawsze przebiega odpowiednio. Zdarza się, że mózg nieprawidłowo interpretuje wybrane bodźce, przez co i reakcja na nie odbiega od tej przyjętej społecznie. Zaburzenia integracji sensorycznej obniżają jakość życia i mają wpływ na każdy jego aspekt – uczenie się, nawiązywanie relacji międzyludzkich, jedzenie, adaptację, wyrażanie emocji itd.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej

Objawy dysfunkcji sensorycznej zwykle mają nieswoisty charakter. Bardzo często dzieci, które je manifestują, uznawane są za niegrzeczne, problematyczne, niewychowane lub wręcz przeciwnie – za wycofane, płaczliwe, apatyczne. Po czym poznać, że nasz podopieczny może cierpieć na zaburzenia SI?

    • Preferuje jedzenie tylko o określonej konsystencji,
    • ma problemy z samodzielnością – ubieraniem się, wiązaniem butów, zapinaniem guzików,
    • jest nadpobudliwy, nie może usiedzieć w miejscu,
    • ma trudności ze skupieniem uwagi,
    • nowe umiejętności przychodzą mu z dużą trudnością,
    • bywa impulsywny,
    • ma kłopoty z pracami manualnymi – rysowaniem, malowaniem,
    • ma zaburzenia równowagi,
    • towarzyszą mu różne lęki np. przed upadkiem z huśtawki, dotykaniem plasteliny,
    • źle reaguje na dotyk.

    To oczywiście tylko kilka przykładów. W rzeczywistości zaburzenia integracji sensorycznej dają o wiele bardziej zróżnicowane, a często nawet wykluczające się objawy. Wczesne zauważenie problemu pozwala na szybkie wdrożenie terapii integracji sensorycznej i chroni dziecko przed przykrymi doświadczeniami.

    Kursy dla pedagogów i nauczycieli

    Osoby, które są zainteresowane pogłębieniem swojej wiedzy na temat integracji sensorycznej i jej zaburzeń, zapraszamy na kurs „Elementy Integracji Sensorycznej – Zabawy Stymulujące Zmysły Dzieci w Wieku Przedszkolnym i Wczesnoszkolnym”, który organizuje Instytut Doskonalenia Zawodowego „Wiedza” w Katowicach. Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, osób, które na co dzień pracują z dziećmi w innym charakterze oraz rodziców zainteresowanych tematem. Szkolenie odbędzie się online, co jest dodatkowym udogodnieniem, gdyż mogą wziąć w nim udział osoby z całej Polski. Celem szkolenia jest poznanie i zrozumienie znaczenia prawidłowej integracji sensorycznej w życiu małego człowieka oraz nabycie umiejętności dostrzegania objawów świadczących o tego typu nieprawidłowościach w rozwoju dziecka. Dodatkowo zostaną zaprezentowane zabawy i ćwiczenia sensoryczne, które można wpleść w codzienne zajęcia. Zachęcająca jest cena szkolenia. Kosztuje ono tylko 139 zł, jeśli zgłoszenie nastąpi do 28.02.2022. Kurs potrwa 5 godzin dydaktycznych i poprowadzi go Joanna Brząkalik - diagnosta i terapeuta pedagogiczny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, terapeuta ręki i trener TUS. Po zakończeniu kursu uczestnik będzie bogatszy nie tylko o fachową wiedzę, ale też zaświadczenie o udziale w formie doskonalenia zawodowego. Szczegóły ofert dostępne są na stronie Instytutu Doskonalenia Zawodowego „Wiedza”. Zachęcamy do zapisów.