Notariusz, w dawnych czasach zwany rejentem, to prawnik, osoba, która zgodnie z ustawą Prawo o Notariacie, wykonuje zawód zaufania publicznego. Dokonuje wszelkich czynności notarialnych, sporządza dokumenty i akty notarialne. Notariusz jest powołany przez Ministra Sprawiedliwości, a wykonywane przez niego obowiązki mają charakter urzędowy.

Obowiązki notariusza

Polskie prawo określa, iż notariusz dokonuje czynności prawnych. Nie świadczy usług, tak jak adwokaci czy radcowie prawni. Jednym z głównych obowiązków notariusza jest nadawanie czynnościom notarialnym, zgodnie z wolą stron lub wymogami prawnymi, formy notarialnej oraz właściwe zabezpieczenie praw podczas wykonywania tych czynności. Profesjonalny notariusz wykonuje swoją pracę w kancelarii, gdzie sporządza i odczytuje różnego rodzaju akty notarialne, takie jak protokoły, umowy sprzedaży, darowizny, pełnomocnictwa czy testamenty. Wszystkie oryginały pism, wychodzące spod jego ręki, są przechowywane w kancelarii notarialnej, a po upływie 10 lat oddawane do sądu rejonowego właściwego dla kancelarii. Zachowanie tajemnicy notarialnej to niepodważalnie jeden z najważniejszych obowiązków notariusza, którego powinien przestrzegać nawet po odwołaniu z funkcji. Za złamaniem tej procedury idą poważne skutki prawne, łącznie z pozbawieniem prawa do prowadzenia kancelarii.

W jakich sprawach przyda się pomoc notarialna?

Jeśli szukasz pomocy notariusza, skorzystaj z kompleksowych czynności notarialnych, które oferują polecane i sprawdzone biura notarialne. Kancelaria Notarialna Małgorzata Bańkosz-Ruśkowska z Wrocławia to miejsce godne polecenia, które zajmuje się obsługą spółek(umowę spółek, akty założycielskie) oraz osób prywatnych. Jeżeli chcesz przenieść prawo własności nieruchomości czy też prawo użytkowania wieczystego możesz się tu zgłosić po pomoc. Możesz zgłosić się w sprawie spisania umowy alimentacyjnej czy intercyzy. Czynności notarialne obejmują również sporządzanie odpisów dokumentów, wszelkiego rodzaju pełnomocnictw, w tym pełnomocnictwo zrzeczenie dziedziczenia, umowy darowizny, umowy sprzedaży, akty własności, dokumenty dotyczące przepisania mieszkania. Kancelaria proponuje również przechowywanie dokumentów oraz papierów wartościowych i pieniędzy w swoim depozycie. Będąc przy czynnościach notarialnych należy też pamiętać o wynagrodzeniu notariusza, czyli taksie notarialnej. Powinna być ustalana zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. 2004 r., Nr 148, poz. 1564). Pamiętaj, że jeśli notariusz wykonywał swoją pracę poza kancelarią może zwiększyć swoje wynagrodzenie o kwotę liczoną za każdą godzinę od opuszczenia kancelarii do powrotu.

Profesjonalny notariusz to osoba uważna i dokładna, a przy tym być niezwykle precyzyjna. Powinny cechować go wysokie zdolności komunikacyjne oraz wiedza o tym, w jaki sposób przyjmować interesantów, jak z nimi rozmawiać i współpracować.