Przemysł, transport, a także nasze własne gospodarstwa domowe łączy jeden bardzo ważny składnik – olej smarowy. Umożliwia on pracę wielu maszyn, w tym samochodów osobowych, można go znaleźć m.in. w skrzyni biegów, silniku czy układzie hamulcowym. Niestety z czasem oleje smarowe tracą swoje właściwości i stają się wtedy niechcianym problemem – olejami przepracowanymi. Jak poradzić sobie ze zużytym olejem?

Czym tak w ogóle jest przepracowany olej?

Miano oleju przepracowanego, czy też odpadowego, określa się wszelkie substancje smarownicze lub przemysłowe, które powstały na bazie składników mineralnych (czyli ropy naftowej) niezdatne do wykorzystania zgodnie z pierwotnym przeznaczaniem. Innymi słowy, są to wszystkie oleje, które są już zużyte lub stare, przez co nie są w stanie spełniać swojej funkcji.

Zużyty olej smarowy to duży problem, który wymaga specjalnego traktowania. W świetle polskiego prawa przepracowany olej nienadający się do dalszej eksploatacji uznawany jest za odpad niebezpieczny, więc transportowanie i składowanie go musi odbywać się w ramach konkretnie ustalonych norm i procedur. Zajmują się tym firmy pokroju Stel-Tor Steltmann, które posiadają odpowiednie narzędzia, wiedzę oraz sprzęt umożliwiające odbiór olejów przepracowanych.

Jako, że olej przepracowany jest odpadem niebezpiecznym dla środowiska, dbanie o właściwe składowanie jest niezwykle ważne – również dla naszego zdrowia. Zużyty olej jest mało podatny na biodegradację, a ponadto zawiera wiele szkodliwych związków, które mogą skazić glebę, wody gruntowe oraz atmosferę. Zużytego oleju nie wolno więc samodzielne wylewać gdzie popadnie ani tym bardziej spalać w piecach do tego celu nieprzystosowanych.

Co można zrobić z przepracowanym olejem smarowym?

Olej przepracowany można na szczęście zagospodarować i spróbować wprowadzić do ponownego obiegu. Recykling zużytego oleju zaczyna się od regeneracji poprzez poddanie starego oleju rafinacji, które mają na celu usunięcie zanieczyszczeń, produktów utleniania oraz dodatków obecnych w przepracowanym oleju. Jeżeli nie można zastosować procesu regeneracji oleju to pozostaje tylko jego unieszkodliwienie, czyli utylizacja poprzez spalanie.

Jednak próby uzyskania oleju bazowego z tego zużytego są dużo bardziej opłacalne, bo przyczynia się to do oszczędzania cennych nieodnawialnych zasobów tego surowca. Dodatkowo wyprodukowanie 1 litra oleju bazowego pochłania dużo mniej energii – o 1/3 mniej w porównaniu do kosztu poniesionego na wyprodukowanie 1 litra świeżego oleju.

Utylizacja oleju przepracowanego – gdzie go oddać, jak transportować?

Każdy posiadacz zużytego oleju jest zobowiązany ustawowo do przekazania odpadu niebezpiecznego w ręce podmiotu odpowiedzialnego za jego właściwe zagospodarowanie. Tak więc każdy, kto w jakikolwiek sposób zużywa olej musi znaleźć sposób na przekazanie surowca do odpowiednich zakładów. Wszelkie zakłady produkcyjne czy firmy transportowe powinny nawiązać więc współprace z wyspecjalizowana jednostką jak Stel-Tor Steltmann, aby chronić środowisko oraz… swój portfel.

Osoby prywatne mogą oddać mniejsze ilość oleju np. po smażeniu do lokalnych PSZOK-ów, jednak w razie konieczności wymiany oleju w aucie warto już wybrać się do warsztatu samochodowego – tam mają odpowiednie pojemniki dostarczane przez firmy zajmujące się odbiorem przepracowanego oleju.