Firmy zajmujące się odśnieżaniem dróg mają przed sobą niełatwe zadanie – z jednej strony, ze względów ekologicznych rosną ograniczenia względem ilości używanej soli drogowej oraz ciężkich lemieszy stalowych, które mógłby niszczyć nowe nawierzchnie, z drugiej zaś lemiesze gumowe nie zawsze dadzą sobie radę z lodem czy ubitym śniegiem, a wymagania kierowców również są wysokie. Efektywnym rozwiązaniem okazał się lemiesz kombinowany – zobacz dlaczego!
Czym są lemiesze kombinowane?
Dotychczas firmy zajmujące się utrzymaniem dróg, w tym również zimowym odśnieżaniem do wyboru miały dwa rozwiązania: gumowe lemiesze do pługów śnieżnych oraz lemiesze wykonane ze stali. Każde z tych rozwiązań ma jednak swoje wady: lemiesze gumowe nie radzą sobie zbyt dobrze w przypadku ubitego śniegu lub lodu, wymagając wspomagania się solą drogową, natomiast lemiesze stalowe niszczą nawierzchnię dróg, czego bardzo obawiają się zarządcy dróg, przez co stosowanie ich w wielu przypadkach jest zwyczajnie zabronione.
Również posypywaniu dróg dużą ilością soli, ze względów ekologicznych nie jest dobrze postrzegane, należało więc wymyślić inne rozwiązanie, które sprosta rosnącym wymaganiom.
W ten sposób powstały lemiesze kombinowane. Jest to produkt firmy Küper Polska, będący odpowiedzią na zapotrzebowanie firm odśnieżających. Lemiesz kombinowany to połączenie lemieszy stalowych z gumowymi, łączące ich siłę z delikatnością działania na nawierzchnię, dodatkowo wzmocnione korundem lub spiekiem węglika.
Zalety lemieszy kombinowanych
Rozwiązanie to ma liczne zalety, z tego względu wiele firm zajmujących się odśnieżaniem dróg w Polsce zdecydowało się już na wymianę gumowych lemieszy na wariant kombinowany. Szeroko stosowane są one zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie czas i skuteczność odśnieżania mają największe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców. Do najważniejszych zalet innowacyjnych lemieszy do pługów zaliczyć możemy:
- mniejsze zużycie paliwa,
- wyższe prędkości odśnieżania,
- wielokrotnie większa żywotność od lemieszy gumowych i stalowych,
- lepsze rezultaty odśnieżania.
Do najczęściej stosowanych lemieszy do pługów śnieżnych na polskich drogach zaliczyć możemy modele: Kombi S wykonane z połączenia stali, gumy i korundu, Tuca SX będące połączeniem stali, gumy oraz spieku węglika, a także model GK 5, którego główne materiały to guma i korund. Stosowanie lemieszy mieszanych pozwala ograniczyć używanie soli drogowej do minimum, a także zmniejszyć zużycie paliwa ze względu na brak konieczności dodatkowych przejazdów, jest to więc rozwiązanie nie tylko efektywne, ale także ekologiczne.