Lakierowanie samochodu to bardzo ważny element naprawy auta. Lakier nie tylko sprawia, że pojazd ładnie wygląda, ale też chroni blachy, z których składa się samochód przed korozją. Wystarczy małe zadrapanie spowodowane przypadkowym uderzeniem drzwiami na parkingu i pojazd może zacząć rdzewieć. Jak przebiega lakierowanie samochodu i jak wyglądają jego poszczególne etapy?

Po co lakierować auto?

Każda stłuczka, kolizja, uszkodzenie powłoki lakieru powinno być przyczynkiem do odwiedzenia lakiernika. Jest to nie tylko kwestia estetyki pojazdu, ale przede wszystkim zadbanie o jego przyszłą funkcjonalność i profilaktyka korozji. Odkształcenie się blachy, a także odpryśnięcie lakieru to powstanie wyrwy idealnie nadającej się do rozwoju rdzy. Jej następstwa to perforacja niektórych elementów i na końcu awaria samochodu. Lakiernik usuwa ubytki, dzięki czemu korozja nie ma szansy się rozwinąć.

Aby mieć pewność, że auto zostanie naprawione przez kompetentnych fachowców, wybierzmy warsztat, w którym lakiernicy będą świadczyli też usługi blacharskie. Do takich należy Auto-Lak z Ruszowic. Firma posiada nowoczesny, specjalistyczny sprzęt, a także własną mieszalnię lakierów, dzięki czemu szybko, sprawnie i dokładnie naprawi uszkodzony samochód.

Przygotowanie do lakierowania

Zanim lakiernik przystąpi do właściwej pracy, musi oczyścić wybrane miejsce. W tym celu – jeśli ubytek sięga podkładu i dalej – trzeba oddzielić dany fragment od całej reszty. Można go po prostu odkręcić od pojazdu lub taśmą malarską odznaczyć uszkodzony element. Następnie należy zeszlifować uszkodzone miejsce. Można to zrobić albo papierem ściernym albo specjalistycznymi urządzeniami. Kolejny etap to odtłuszczenie, najlepiej benzyną ekstrakcyjną i naniesienie podkładu na każde uszkodzone miejsce. Gdy ten wyschnie, znowu należy zetrzeć powierzchnię i odtłuścić ją. Jeśli ten etap zostanie pominięty lub potraktowany po macoszemu, lakierowanie może pójść na marne.

Nanoszenie lakieru

Po drugim odtłuszczeniu karoserii na całość elementu trzeba nanieść lakier bazowym. Niewiele kolorów można kupić gotowych – tu przyda się mieszalnia lakierów. Pomoże ona w uzyskaniu idealnego odcienia lakieru. Gdy baza wyschnie, należy nałożyć jeszcze lakier bezbarwny. Odbywa się to za pomocą specjalistycznych pistoletów do lakierowania. Na końcu suchą karoserię należy wypolerować, a także przykręcić do samochodu zdjęte elementy.

Cały proces jest bardzo trudny. Wymaga dokładności, spostrzegawczości i cierpliwości. Dodatkowo nie powinien być wykonywany na dworze ze względu ewentualne owady. Z kolei pomieszczenia do lakierowania powinny być suche i czyste – kurz i bród mogą negatywnie wpłynąć na lakierowanie auta.

Wiele osób próbuje przejść przez ten proces samodzielnie. Jest to jednak bardzo trudne i wymaga odpowiedniego sprzętu. Bez niego proces ten będzie niedokładny, długotrwały i może być obarczony błędami. Źle wykonane lakierowanie będzie rzucało się w oczy, więc nie warto ryzykować.