Obróbka kół zębatych wykonywana jest przed utwardzeniem materiału. Wybór odpowiedniej metody zależy od trzech podstawowych czynników – obrabianego przedmiotu, procesów wytwórczych oraz rozmiarów partii. Jak wskazuje specjalista z Holmexx, kwestiami kluczowymi są uzyskanie wąskich tolerancji wymiarowych, niewielka chropowatość powierzchni oraz powtarzalność. Z tego względu obróbka jest wykonywana na nowoczesnych maszynach CNC.

Koła zębate – materiały i pomiary

Koła zębate są wykonywane z materiałów, których parametry techniczne eliminują ryzyko wykruszeń i wyłamań zębów w czasie pracy przekładni. Wśród najczęściej wykorzystywanych surowców znajdują się stale węglowe i stopowe, żeliwa szare, sferoidalne niestopowe i czarne perliczne, oraz tworzywa sztuczne. Specjalista z Holmexx zaznacza, że te ostatnie sprawdzą się wyłącznie w przekładniach o niewielkich obciążeniach. Podstawowymi metodami pomiaru kół zębatych są pomiar grubości pojedynczego zęba, pomiar przez określoną liczbę zębów oraz promień bicia promieniowania uzębienia. Biorąc pod uwagę kształt wieńca koła dzielą się na walcowe (proste, skośne, łukowe i daszkowe) oraz stożkowe (proste, skośne i łukowe).

Poznaj metody wytwarzania kół zębatych

Sposób obróbki kół zębatych zależy od procesów wytwórczych oraz specyfiki obrabianego materiału.

Jedną z najczęściej wybieranych metod jest metoda kształtowa stosowana w produkcji wielkoseryjnej. Równie popularna jest obróbka obwiedniowa, w której jedno narzędzie nacina koła o zróżnicowanej liczbie zębów, ale identycznym module i kącie zarysu

– wyjaśnia pracownik Holmexx.

Do obróbki zarysów zewnętrznych kół walcowych wykorzystuje się natomiast technologię frezowania. Innym sposobem obrabiania jest dłutowanie, które opiera się na nacinaniu uzębienia narzędziem w kształcie koła. Wybór preferowanej metody jest determinowany przez wiele czynników i parametrów, dlatego najlepiej skorzystać z wiedzy i doświadczeń specjalistów z Holmexx.