Każdy kierowca doskonale wie, że najważniejsza kontrolka, która znajduje się na desce rozdzielczej to lampka ostrzegająca o poziomie oleju. Ma ona większe znaczenia nawet od check engine. Kontrolna oleju może zaświecić na żółto lub czerwono i wówczas mamy zwykle do czynienia ze zbyt małą ilością oleju silnikowego w samochodzie. Jeśli mowa o samym oleju to na rynku znajdziemy kilka jego rodzajów, przez to często nie wiemy, który wybrać. Zatem od czego zależy wybór oleju?

Jakie jest zadanie oleju silnikowego?

Olej silnikowy odpowiada przede wszystkim za smarowanie silnika i jego wszystkich elementów. Utrzymuje się w postaci cienkiego filmu między powierzchniami tłoka i cylindra, które do siebie przylegają. Dzięki temu jest możliwa praca silnika. Zadaniem oleju jest zmniejszenie negatywnych skutków tarcia ruchomych części jednostki napędowej. W przypadku braku oleju silnikowego może dojść do sytuacji, w której dwa metalowe elementy zaczną się o siebie ocierać. To może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej.

Oczywiście doprowadzenie do takiej sytuacji to naprawdę trudna sztuka, ponieważ wystarczy kontrolowanie poziomu oleju i jego regularna wymiana. Aby sprawdzić, ile oleju znajduje się w silniku, wystarczy wyciągnąć bagnet znajdujący się pod maską pojazdu. Poziom oleju powinien znajdować się między oznaczeniami minimum a maksimum. Jeśli jest inaczej, powinniśmy wcześniej zauważyć, że lampka kontrolna zaświeciła się na żółto lub na czerwono.

Olej silnikowy – jaki wybrać?

O rodzaju oleju silnikowego, z jakiego musimy korzystać, zwykle jesteśmy poinformowani przez producenta pojazdu w instrukcji. Jednak w przypadku większości pojazdów największą uwagę powinniśmy skupiać na konkretnych wymaganiach, które dotyczą między innymi klasy lepkości oleju, a także jego specyfikacji jakościowej dla konkretnego modelu samochodu i silnika. Jak mówi specjalista w tej dziedzinie z Hurtowni Syntetic z Wadowic w województwie małopolskim, klasa lepkości oleju silnikowego określa to, w jaki sposób zachowuje się olej w konkretnej temperaturze i jaka jest jego grubość.

Parametr ten jest oznaczany ciągiem cyfr wraz z literą W. Przykładem może być olej silnikowy 10W40, gdzie pierwsza liczba oznacza przydatność oleju w niskich temperaturach. Im jest ona niższa, tym dany olej lepiej radzi sobie w niskich temperaturach. Natomiast liczba po W określa parametr definiujący lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im liczba ta jest wyższa, tym grubość filmu olejowego jest większa w wysokich temperaturach.

Jakie są rodzaje olejów?

Wybierając oleje silnikowe, nie można zapomnieć kolejnej ważnej rzeczy, a mianowicie rodzaju oleju. Obecnie stosuje się trzy rodzaje, którymi są oleje syntetyczne, mineralne oraz półsyntetyczne. Syntetyczne oleje silnikowe określa się jako najlepsze i wykorzystuje się je w większości aut nowych. Oleje półsyntetyczne są lepsze od mineralnych i gwarantują dobre zabezpieczenie silnika, aczkolwiek są nieco gorsze od syntetycznych. Z tego względu stosuje się je w używanych kilku-, kilkunastoletnich pojazdach. Natomiast oleje mineralne są najgorszej jakości i przeznaczone są dla pojazdów starszych, które spalają więcej oleju, niż wskazuje norma.