Przenośniki taśmowe są nieodłącznym urządzeniem, które stosuje się w wielu odmiennych gałęziach przemysłu. W związku z tym taśma jest narażona na wiele czynników zewnętrznych, a niejednokrotnie również na duże obciążenia. Pojawiające się uszkodzenia w formie rozerwań lub pęknięć można naprawiać metodą klejenia bądź mechaniczną. Obydwie wymagają jednak zaopatrzenia się w specjalistyczne narzędzia.

Wulkanizacja taśm przenośnikowych

Ten sposób dotyczy najczęściej łączenia oraz naprawy taśm gumowych, posiadających w środku wzmocnienia w postaci stalowych linek, jak również tych o znacznej szerokości, nawet do 1800 mm. Ostatni aspekt jest zależny przede wszystkim od wielkości prasy wulkanizacyjnej. W niektórych przypadkach można zestawić ze sobą kilka urządzeń, aby wykonać dłuższe połączenie. Metoda polega na nałożeniu na przygotowane odcinki taśm przygotowanych mieszanek specjalnego kleju i dokładnego wypełnienia szczelin pomiędzy nimi. Powstałe złączne następnie umieszcza się pomiędzy płytami grzewczymi we wspomnianej prasie. Bardzo ważne jest zachowanie dużej precyzji, a także właściwych parametrów czasu, ciśnienia oraz temperatury. Tylko wtedy nałożona masa może dostatecznie się zwulkanizować, tworząc tym samym wytrzymałe połączenie.

Klejenie na zimno

To z kolei metoda sprawdzająca się przy taśmach tkaninowo-gumowych, kiedy ich uszkodzenie nastąpi w trudno dostępnym miejscu, uniemożliwiającym zastosowanie pracy wulkanizacyjnej. Raczej dedykuje się ją komponentom o szerokości, która nie przekracza 1000 mm. Klejenie na zimno wymaga zastosowania specjalnego kleju samowulkanizującego, którym powleka się części uszkodzonej powierzchni. Również istotne jest wypełnienie wszystkich spoin i następnie dociśnięcie do siebie obydwu elementów. To niezwykle szybki sposób naprawy, ale jednocześnie równie skuteczny jak wulkanizowanie. W ogólnym rozrachunku klejenie taśm jest zdecydowanie korzystniejsze niż połączenia mechaniczne. Dzięki nim możliwe jest zachowanie ciągłości powierzchni, a to z kolei przekłada się na bezawaryjną pracę bębnów oraz krążników samego przenośnika.

Stalowe rozwiązania

Ostatnie rozwiązanie w zakresie naprawy uszkodzonych taśm transportujących stanowią wykonane ze stali nierdzewnej złączki, drążki oraz nity, które można odnaleźć na przykład w ofercie firmy Nilos Polska z Siemianowic Śląskich. W niektórych przypadkach stosuje się je w ramach tymczasowego połączenia przed właściwym procesem wulkanizacji. Niemniej jednak mogą być również z powodzeniem stosowane jako trwały środek reperacji. Ich ogromnym atutem jest prosty i szybki montaż, który zapobiega powstawaniu dużych przestojów w produkcji. Dodatkowo ich wykorzystanie nie wymaga interwencji serwisu, gdyż każdy jest w stanie samodzielnie zamocować je na uszkodzonej powierzchni. Podczas wyboru właściwego złącza mechanicznego, należy wziąć pod uwagę wytrzymałość taśmy, jej grubość, jak również średnicę bębnów samego przenośnika.