Transport towarów może odbywać się na kilka różnych sposobów. W ich dostarczaniu na inny kontynent wykorzystuje się najczęściej fracht morski. W tym celu potrzebne są odpowiednio dopasowane kontenery, umożliwiające bezpieczny załadunek dóbr. Należy dopasować je nie tylko pod kątem wielkości, ale przede wszystkim rodzaju przewożonych materiałów. Inne kontenery będą dedykowane do produktów sypkich, a jeszcze inne do konfekcjonowanych w kartony.

Kontenery ogólnego przeznaczenia

Można je uznać z najczęściej wykorzystywane w transporcie morskim. Występują w kilku modelach, różniących się między sobą przede wszystkim wymiarami. W związku z tym wyróżnia się kontenery o długości 20, 30, 40 oraz 45 stóp. Dwa ostatnie dodatkowo cechują się większą wysokością, tzw. high cube. Wszystkie są przystosowane do przewozu ładunku drobnicowego, czyli towarów zapakowanych w skrzynie, worki, kartony i umieszczonych na paletach. Ich załadunek jest możliwy poprzez drzwi, które znajdują się na krótszej ścianie kontenera. Między innymi te ich rodzaje można odnaleźć w ofercie wynajmu oraz sprzedaży firmy Polkont, której główna siedziba znajduje się w Bydgoszczy.

Niestandardowy załadunek

Niektóre typy towarów ze względu na swoją konstrukcję lub wymiary nie są możliwe do umieszczenia w tradycyjny sposób przez drzwi. W takiej sytuacji wykorzystuje się specjalistyczne kontenery o przystosowanej do tego budowie. Mowa na przykład o modelach z otwartym dachem, bokami lub obydwoma tymi elementami. Dzięki temu sztauowanie jest możliwe z wykorzystaniem większej przestrzeni. Kontenery typu open/hard top bardzo często wykorzystuje się do transportu materiałów sypkich, które zsypuje się właśnie od góry, a następnie zabezpiecza się je za pomocą wodoszczelnej plandeki. W przypadku ładunków wielkogabarytowych oraz o znacznym ciężarze wykorzystuje się specjalne platformy flat rack, charakteryzujące się wzmocnioną konstrukcją podłogi, a także licznymi uchwytami mocującymi.

Towary specjalne

Niektóre materiały wymagają jeszcze bardziej specjalistycznych rozwiązań, zwłaszcza jeśli chodzi o towary związane z przemysłem petrochemicznym czy też spożywczym, farmaceutycznym bądź medycznym. To właśnie dla nich wśród kontenerów morskich można wyróżnić chłodnie oraz cysterny. Pierwsze z wymienionych przeznaczone są do transportu produktów wymagających stałej temperatury. Za jej utrzymanie odpowiada nie tylko właściwa konstrukcja, ale również wyposażenie w agregaty chłodnicze sterowane automatycznie. Zakres taki może wynosić na przykład od -40 do +25 stopni Celsjusza. Cysterny z kolei, nazywane również kontenerami zbiornikowymi, przeznaczone są do transportu produktów płynnych, a rzadziej sypkich. Cechuje je budowa w kształcie walca, który osadzony jest w ramie odpowiadającej wymiarom standardowego kontenera ogólnego przeznaczenia.