Wyroby stalowe czy aluminiowe coraz częściej zastępowane są znacznie lżejszymi i jednocześnie trwalszymi elementami z tzw. kompozytów. Do mających niejednorodną strukturę materiałów zaliczają się m.in. popularne włókna węglowe i szklane. Z powodzeniem wykorzystuje się je w kolejnictwie, gdzie mają zastosowanie przy budowie poszczególnych elementów pociągów i nie tylko. Zobacz, jakie wyroby z kompozytów tworzy firma Faser-Plast!

Jakie są najczęściej wykonywane części kompozytowe dla kolejnictwa?

Waga w przypadku pociągów ma bardzo duże znaczenie – jej zmniejszenie pozwala ograniczyć zużycie energii potrzebnej do zasilenia zestawu składającego się z lokomotywy i wagonów, co sprawia, że taki środek transportu staje się tańszy w eksploatacji. Z tego względu wspomnianą stal i aluminium zastępuje się kompozytami. Powstają z nich przede wszystkim czołowe części opisywanych pojazdów szynowych. Kabiny maszynistów lub same elementy nosowe z lekkich tworzyw to doskonałe rozwiązanie wpływające pozytywnie na koszt użytkowania pociągu.

Materiały te wykorzystuje do produkcji takich podzespołów firma Faser-Plast. Jest ona w stanie przygotować zarówno gotowe kabiny, jak i wspomniane części nosowe. Oferta obejmuje również komponenty znajdujące się wewnątrz składów. Mowa przede wszystkim o drzwiach czy modułach toaletowych. Z kompozytów powstają też kompletne wyłożenia tramwajów – przy wykorzystaniu metody formowania ręcznego w postaci laminowania możliwe jest stworzenie pojazdów szynowych o dowolnych kształtach.

Najważniejsze zalety wykorzystania kompozytów w kolejnictwie

Niewielka waga jest podstawowym atutem materiałów takich jak włókna szklane czy węglowe. Przekłada się to w przypadku ich zastosowania w kolejnictwie na oszczędności wynikające z użytkowania lżejszych pojazdów szynowych w transporcie masowym. Warto przy tym zwrócić uwagę na wysoką trwałość elementów kompozytowych produkowanych przez firmę Faser-Plast. Ich zaleta to również niemal nieograniczone możliwości w zakresie tworzenia wyrobów o konkretnych kształtach i wymiarach.

W ten sposób powstają aerodynamiczne pociągi i tramwaje, które oprócz swojej niższej wagi w porównaniu do odpowiedników stalowych czy aluminiowych, są dodatkowo tańsze w eksploatacji właśnie ze względu na swoją budowę. Jak podkreślają specjailści z Faser-Plast,

koszt przygotowania podzespołów kompozytowych znacznie maleje ze względu na coraz powszechniejsze zastosowanie takich materiałów.

Surowce do ich produkcji są dość łatwo dostępne, przez co tworzywa tego typu stanowią bardzo atrakcyjną alternatywę dla stali czy aluminium. Tym samym proponowane przez takie firmy jak Faser-Plast wyroby cieszą się dużym zainteresowaniem w kontekście ich wykorzystania właśnie w kolejnictwie.