Przy konstruowaniu samochodów stosowanych jest aż kilkanaście rodzajów tworzyw sztucznych. Początkowo były one wykorzystywane jedynie do uzupełniania wnętrza aut, jednak obecnie tworzywa sztuczne budują też wiele podzespołów samochodowych takich jak np. układ chłodniczy. Dlaczego wykorzystanie tego typu materiałów jest aż tak popularne. Jakie są ich zalety?

Korzyści wynikające z zastosowania tworzyw sztucznych w pojazdach

Istnieje bardzo wiele zalet wykorzystania tworzyw sztucznych do budowy samochodów. Jedną z najważniejszych jest redukcja całościowej masy pojazdu bez zmniejszania poziomu jego bezpieczeństwa. Dzięki temu, że tworzywa sztuczne bardzo łatwo pozwalają się formować, wykorzystuje je się również do nadawania określonego kształtu pojazdom. Jak zaznacza ekspert z firmy Graform, która specjalizuje się w produkcji i montażu detali o wysokim stopniu skomplikowania- udział tworzyw sztucznych w procesie produkcyjnym nowoczesnych aut stale wzrasta. W przeciętnym samochodzie znajdziemy średnio 750 części wykonanych właśnie z tego typu tworzywa. Z tworzyw sztucznych produkuje się między innymi błotniki, maski, korpusy, spoilery, obudowy lusterek czy osłony rozrządu oraz innych elementów silnika.

Jakie tworzywa sztuczne wykorzystywane są w motoryzacji najczęściej?

Tworzywa sztuczne pozwalają na niczym nieograniczone możliwości formowania. Dzięki nowym metodom produkcji, możliwe jest zmniejszenie masy poszczególnych elementów auta, co wiąże się także z dużymi oszczędnościami, jeżeli chodzi o zużycie mediów potrzebnych do produkcji tych tworzyw. Do budowy niektórych części samochodowych wykorzystuje się materiały takie jak:

  • poliamid,
  • polipropylen,
  • polipropylen,
  • poliwęglan,
  • polichlorek winylu,
  • poliuretany.

Można śmiało stwierdzić, że tworzywa sztuczne dominują we wnętrzach samochodów. Znajdziemy je także pod maską aut, i to w coraz szerszym zastosowaniu.

Podział tworzyw sztucznych stosowanych w samochodach

Tworzywa sztuczne, które są wykorzystywane do konstrukcji samochodów, można podzielić na trzy rodzaje – termoplasty, duroplasty i elastomery. Termoplasty po podgrzaniu stają się miękkie i bardzo łatwo pozwalają się formować. Największą zaletą duroplastów jest to, że są niewrażliwe na działanie wysokich temperatur. Są to materiały o dość dużej twardości, przy czym cechują się także znaczną kruchością przy uderzeniu. Elastomery posiadają właściwości, które upodabniają je do kauczuku. Wyróżnia je gumowa wręcz elastyczność, również w niesprzyjających warunkach pracy. Elastomery wykorzystywane są do produkcji uszczelek, nakładek zderzaków i spoilerów.