Jednym z zarzutów dotyczących kolei w Polsce jest kiepski stan infrastruktury kolejowej. Jednak w ostatnich latach widać wyraźną poprawę, jednakowo, jeśli chodzi o tabor jeżdżący po naszych torach, ale także sam stan torów, które z roku na rok są coraz bardziej zmodernizowane. Dzięki temu coraz większa ilość osób decyduje się na podróżowanie pociągami, a towary z różnych zakątków kraju i świata mogą docierać do nas o wiele szybciej.

Linie kolejowe w liczbach

Dzięki internetowi, ogólnemu dostępowi do różnych statystyk, a także danym gromadzonym przez Eurostat przez lata, bez problemu jesteśmy w stanie sprawdzić, kto dziś ma najdłuższą sieć kolejową ze wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Na pierwszy miejscu znajdują się nasi sąsiedzi — Niemcy z długością sieci kolejowej wynoszącą 38,5 tysięcy kilometrów. Na kolejnym, drugim miejscu, znajduje się Francja z wynikiem 28 tysięcy kilometrów. Natomiast trzecie miejsce, co może być dla niektórych osób sporym zaskoczeniem, zajmuje Polska z 19 tysiącami kilometrów sieci kolejowej. Tym samym wyprzedzamy pod tym względem takie kraje jak: Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania czy Czechy.

Jednak bardzo istotną informacją jest fakt, że chociaż polskie linie kolejowe są jednymi z najdłuższych w całej Unii Europejskiej, to jednak jeśli przypatrzy się na ich gęstości, to sprawa nie wygląda już tak dobrze. W tym przypadku plasujemy się dopiero pod koniec pierwszej dziesiątki.

Aktualne modernizacje

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Cargo zdają sobie sprawę z faktu wieloletnich zaniedbań w infrastrukturze kolejowej. Dlatego też powstają to coraz nowsze pomysły na inwestycje mające na celu poprawę stanu kolei w Polsce. W planach jest między innymi modernizacja ponad 9 tysięcy kilometrów torów, przebudowane stacji i przystanków tak by były dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych niepełnosprawnych oraz ogólna poprawa poziomu bezpieczeństwa. Dodatkowo przewidywany jest także zakup 1600 nowoczesnych platform do przewozów towarów.

Jedno jest pewne, takie zmiany wymagają ogromnych nakładów finansowych. Jednak jest to rzecz niezbędna, jeśli zależy nam na poprawie jakości transportu kolejowego w naszym kraju. Przyśpieszenie kolei wpłynie pozytywnie nie tylko na tempo przemieszczania się osób między miastami, czy transport towarów, ale odbije się pozytywnym echem także na środowisku dzięki zmniejszeniu transportu drogowego.

Rozwój i modernizacja kolei nie byłaby również możliwa, gdyby nie takie spółki jak Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów sp. z o.o., która jest jedną z największych polskich firm produkujących nawierzchnie kolejowe i wykonująca demontaż starych torowisk.