Jeśli planujesz zakup jachtu morskiego, ważne jest, abyś zadbał o kwestie formalne, jako nowy armator. Poza samym zakupem masz szereg zobowiązań, jakie spoczywają na Tobie. Między innymi musisz zdecydować, gdzie będzie pływał jacht, pod jaką banderą, czy będzie czarterowany- i jeśli tak to gdzie- słowem- jakie jurysdykcje wybierzesz.  Jak się do tego zabrać? Zapraszam do lektury.

Coraz więcej Polaków stać na dobra luksusowe

Własny jacht jest ogólnie uznany za dobro luksusowe- czyli takie dobro, które ze względu na sposób użytkowanie lub cenę, nabiera luksusowego charakteru. Coraz większa grupa Polaków jest w stanie sobie zafundować luksusowe katamarany, trimarany, jachty pełnomorskie, czy ekskluzywne jachty motorowe. Radość z zakupu nowego jachtu jest ogromna.

Poprzedza go proces projektowania, wyboru odpowiednich wymiarów, przygotowania uprawnień, egzaminy pozwalające na kierowanie taką jednostką, staż na morzu i nabycie wszystkich umiejętności związanych z samodzielnym zarządzaniem jachtem. Zanim jednak wypłyniesz w romantyczną podróż swoją nową łódką po przygody lub zaczniesz zarabiać na czarterowaniu na Karaibach, czeka Cię dopełnienie kilku formalności.

Jaki jacht chcę kupić? Kupno a czarter.

Zanim wydasz ogromne pieniądze na zakup jachtu, powinieneś mieć świadomość, że jest to wierzchołek góry lodowej i musisz się nastawić na całkiem sporą ilość wydatków, jak i zgłębiania prawa morskiego i podatkowego różnych krajów, zanim jacht zarejestrujesz. Jachty wielokadłubowe cieszą się coraz większą popularnością, są szybkie i bardzo stylowe, występują zarówno w formie żaglowej, jak i motorowej.

Przed kupnem warto rozważyć czarter takich jednostek na Karaibach czy innym ciekawym miejscu, sprawdzeniu możliwości jednostki i swoich predyspozycji do zarządzania nią. Można wyczarterować katamarany lub trimarany z załogą albo bez- jeśli czujesz się na siłach. Pamiętaj, że kiedy kupisz jacht- będziesz musiał sobie dobrać załogę na własną rękę. Zarówno czarterowaniem, jak i sprzedażą jachtów zajmuje się firma Norpol Yachting Sp. z o.o.

Jurysdykcje czy jurysdykcja jachtu? Swoboda działania zaplanowana z wyprzedzeniem

Przede wszystkim, musisz zdecydować na jakich wodach będzie pływał Twój jacht, pod jaką banderą i jaka będzie jego struktura własności. Najważniejsza jest więc jurysdykcja jachtu. Wielu żeglarzy i początkujących armatorów myśli, że musi wybrać tylko jedną jurysdykcję i w ten sposób naraża się na poważne koszty i ograniczenia jako właściciela i zarządcy jachtu. Warto zastanowić się nad połączeniem różnych jurysdykcji w zależności od Twoich planów.

  • Jurysdykcja bandery – to wybór kraju, pod banderą którego będziesz pływał. W tym kraju zarejestrujesz jednostkę. Będziesz zobowiązany respektować jego prawo dotyczące inspekcji, certyfikacji, bezpieczeństwa i zapobiegania zanieczyszczeniom.
  • Jurysdykcja własności- to wybór kraju, w którym zarejestrujesz spółkę, która będzie właścicielem jednostki. Ta forma własności jest najlepsza, jeśli planujesz kupić jacht.
  • Jurysdykcja czarterowania- to z kolei wybór kraju, w którego porcie będzie cumował twój statek i z którego może być czarterowany.