Większość ludzi, jeśli już kojarzy powietrze sprężone, to wiąże je przede wszystkim z dostępnymi w marketach produktami do czyszczenia elektroniki lub ewentualnie z dezodorantami w spreju. Czym tak naprawdę jest powietrze pod ciśnieniem i do czego jeszcze go używamy? Sprawdziliśmy.

Powietrze w spreju

Dość popularną formą, z jaką spotykamy się ze sprężonym powietrzem, jest aerozol. Takie powietrze w puszce stosuje się najczęściej do czyszczenia elementów trudnodostępnych, jak np. klawiatura lub elektroniki, takiej jak ta wchodząca w skład podzespołów komputera, aparatów fotograficznych czy wyposażenia samochodu. Nie reaguje ono z materiałami przewodzącymi prąd, nie pozostawia osadów i, o ile jest stosowane we właściwy sposób, nie powoduje uszkodzenia czyszczonego sprzętu.

Trzeba jednak pamiętać, że tak naprawdę nie mamy do czynienia z powietrzem, ale z mieszaniną różnych gazów i że czegoś takiego trzeba używać niezwykle ostrożnie. Najlepiej robić to na zewnątrz lub w bardzo dobrze wentylowanych wnętrzach. Co jeszcze ważniejsze, takie powietrze nie może mieć żadnego kontaktu z ogniem. Nasze urządzenia muszą być też uprzednio nie tylko odłączone od zasilania, ale i mieć temperaturę pokojową. Nie należy więc stosować powietrza sprężonego od razu po wyłączeniu np. laptopa.

Powietrze sprężone w przemyśle

Powietrze sprężone ma szerokie zastosowanie w przemyśle. Stosuje się je w lotnictwie, w branży spożywczej, metalurgicznej czy meblowej, a także przy produkcji maszyn i w przemyśle morskim. Powietrza pod ciśnieniem używa się do oczyszczania elementów, ich przenoszenia, do transportu i chłodzenia, do napędu silników pneumatycznych oraz napowietrzania zbiorników wodnych. Jeśli to medium jest ważnym elementem naszego biznesu, warto zadbać o dobre wykonanie instalacji sprężonego powietrza.

Zapytaliśmy przedstawiciela firmy Roszczak & Roszczak z Kalisza, której specjalnością są m.in. zbiorniki ciśnieniowe, o to, na co zwrócić uwagę podczas wykonywania takiej instalacji.

Przede wszystkim taka instalacja powinna być przygotowana indywidualnie pod profil naszej działalności i z uwzględnieniem tego, do czego i w jakiej częstotliwości będzie wykorzystywana. Uważam, że tylko wzięcie tego pod uwagę, może skutkować zadowoleniem klienta z poczynionej przez siebie inwestycji.   

Warto mieć świadomość, że aż 95% przedsiębiorstw wykorzystuje w swojej pracy to medium. W takiej sytuacji trudno jest mówić o sprawdzonych i uniwersalnych rozwiązaniach, ponieważ dla każdego może to być coś innego. Stąd też wynika potrzeba zwrócenia się o pomoc do specjalistów, którzy dobiorą konkretne rozwiązania do naszych potrzeb.