W przypadku doboru wag samochodowych bardzo ważne jest to, aby odpowiednio dopasować je przede wszystkim pod kątem samych samochodów. Dlatego też, w przypadku tego rodzaju specjalistycznych urządzeń zalecanym rozwiązaniem jest zwrócenie uwagi na wagę samych samochodów, gdyż to bezpośrednio od tego, czy będziemy mieli do czynienia z osobówkami czy też z samochodami ciężarowymi będzie zależeć, jaka waga okaże się pomocna. To jednak nie wszystko.

Podstawowe informacje

W przypadku wag samochodowych, jak wspomnieliśmy już we wstępie, najważniejsze jest oczywiście dopasowanie ich pod kątem samych pojazdów, które to obsługiwać ma docelowa waga. Ważne jest przy tam także to, czy będziemy przy tym potrzebowali takich elementów, jak stacja demontażu pojazdów lub, jak w przypadku samochodów ciężarowych z dołączoną przyczepą, co najmniej kilkunastometrowego pomostu. To ważne elementy, o których odpowiednie zadbanie jest w zasadzie kluczowe. Warto więc przyjrzeć się kolejnemu aspektowi, jakim jest zakres maksymalny wagi samochodowej. Jak łatwo się domyślić, kwestia ta jest o tyle istotna, że zbyt niski zakres maksymalny będzie bezużyteczny.

Dobrze przy tym także pamiętać, aby nie kupować wagi ze zbyt dużym zakresem maksymalnym, gdyż często nie tylko jest to bezużyteczne, ale wiąże się również ze znacznie większym wydatkiem. Ważne jest więc to, aby ściśle dopasować wagę samochodową pod tym kątem do własnych potrzeb tak, aby nie tracić niepotrzebnie pieniędzy. W przypadku konkretnych zakresów maksymalnych wag samochodowych ważny jest także element w postaci działek legalizacyjnych wag. W przypadku wag o zakresie maksymalnym od 3 ton do 6 ton wynosi on 2 kg, od 6 ton do 15 ton wynosi on 5 kg, od 15 ton do 30 ton wynosi on 10 kg, a z kolei od 30 ton do 60 ton wynosi on 20 kg. Informacja ta jest bardzo ważna i nie można jej, jak łatwo się domyślić, pominąć.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Dzięki informacji zaczerpniętej od ekspertów z firmy Sztobryn zajmującej się świadczeniem usług związanych między innymi z wagami samochodowymi, udało nam się także ustalić, w których sytuacjach lepiej postawić na konstrukcję stalową wagi samochodowej, a w których lepiej zdecydować się na konstrukcję betonową. W tej kwestii warto przede wszystkim zwrócić uwagę na pomost wagowy, który to standardowo w przypadku wag samochodowych wynosi około 70% wartości całej wagi, zwłaszcza w przypadku wag samochodowych odznaczających się 18 metrami długości. Ważne jest to, aby konstrukcja wagi nie wyginała się pod wpływem ciężaru umieszczonego na niej samochodu, co nie tylko jest niebezpieczne z oczywistych powodów, ale także może doprowadzić do nieprawidłowego pomiaru.

Tak więc, w przypadku jednego z najbardziej standardowych rozwiązań w przypadku wag samochodowych w postaci modeli 18-metrowych do 60 ton najczęściej stawia się na konstrukcje stalowo-betonowe. Takie rozwiązanie jest najlepsze z tego względu, że połączenie konstrukcji wagi wykonanej z ramy stalowej oraz siatek zbrojeniowych zalanych betonem pozwala na zapewnienie najbardziej optymalnego poziomu stabilności. Jeśli natomiast chodzi o nieco mniejsze wagi samochodowe o 8 metrach długości oraz nośności do 30 ton, wówczas wybór pada zdecydowanie najczęściej na wagi z konstrukcją stalową, która to przede wszystkim ułatwia transport.

Elektronika

Na koniec, warto także zwrócić uwagę na samą elektronikę, która to jest powszechnie wykorzystywana w przypadku wag samochodowych. Do najbardziej popularnych rozwiązań w przypadku stawiania na wagi samochodowe elektroniczne należą wagi elektroniczne najazdowe oraz wagi elektroniczne zagłębione. Elektronika oferuje także takie rozwiązania, jak automatyczne sterowanie ruchem na wadze przy użyciu semaforów świetlnych oraz szlabanów, wyświetlanie ciężaru na dodatkowym zewnętrznym wyświetlaczu czy też rejestrację numeru pojazdu przez kamerę podczas ważenia. Warto również zwrócić uwagę na miernik wagowy oraz przetworniki wagowe, które to znajdą zastosowanie w przeróżnych sytuacjach.