Formowanie rotacyjne daje możliwość niezwykle precyzyjnego przygotowania rozmaitych elementów z tworzyw sztucznych. Wytrzymałe wyroby wykonane metodą rotomouldingu sprawdzają się w wielu branżach, w tym również w motoryzacji, m.in. w autobusach, pociągach, ciężarówkach czy autach użytkowych. Bardzo często są to różnego typu zbiorniki, w których znaleźć może się nie tylko woda, ale też paliwa czy inne substancje.

Dlaczego rotomoulding, czyli najważniejsze zalety

Spora ilość dostępnych materiałów dla rotomouldingu takich jak polietylen, polipropylen czy poliamid, sprawia, że technologia formowania rotacyjnego jest jedną z najczęściej wybieranych metod przygotowywania wyrobów z tworzyw sztucznych. Tak szerokie zastosowanie to jedna z kluczowych zalet tego rozwiązania, które jednak ma znacznie więcej atutów. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na możliwości w zakresie precyzyjnego tworzenia nawet elementów złożonych i skomplikowanych pod względem kształtów. Wykonana uprzednio forma jest zasypywana proszkiem lub granulatem, który podczas podgrzewania w maszynie, równomiernie wypełnia wnętrze formy na skutek działania siły odśrodkowej. W kolejnych fazach procesu produkcyjnego produkt jest schładzany, a następnie wyładowywany z formy i poddawany dalszej obróbce oraz doposażeniu w opcjonalne akcesoria typu czujniki poziomu, inserty czy tuleje.

Metoda ta pozwala przygotować kompletne wyroby, które dzięki temu są wytrzymalsze niż przedmioty łączone z poszczególnych części. Wysoka trwałość komponentów jest jednym z kluczowych kryteriów w motoryzacji. Firma Rotovia Międzyrzecz to wiodący producent wyrobów tworzonych metodą rotomouldingu, spośród których warto wyróżnić przede wszystkim szereg zbiorników dla branży motoryzacyjnej. Czym dokładnie się charakteryzują i jakie jeszcze podzespoły stosowane w pojazdach najlepiej jest przygotować techniką formowania rotacyjnego?

Tworzywa sztuczne w motoryzacji – zbiorniki i nie tylko

Dzięki rotomouldingowi można stworzyć funkcjonalne i dopasowane do konkretnych maszyn zbiorniki. Technologia ta pozwala, bowiem na wykonanie wyrobów z pustą przestrzenią w środku. W ten sposób powstają m.in. zbiorniki paliwowe, ale też modele przeznaczone do przechowywania wody, oleju czy innych płynów niezbędnych do prawidłowej pracy jednostki napędowej lub np. układów hydraulicznych w pojeździe. Nie są to jednak jedyne wyroby dla motoryzacji, jakie z tworzyw sztucznych powstają w procesie formowania rotacyjnego.

Metoda ta sprawdza się do przygotowywania elementów nadwozia. Zderzaki, nadkola, a nawet dachy z wytrzymałego materiału są świetnym rozwiązaniem do różnych typów pojazdów. Wykonanie ich metodą rotomouldingu gwarantuje pożądaną trwałość, odporność nawet na trudne warunki atmosferyczne, ale też lekkość i doskonałe dopasowanie do innych podzespołów. Wykorzystanie technologii formowania rotacyjnego umożliwia stworzenie również elementów wykończeniowych dla branży motoryzacyjnej, w tym nawet kompletnych desek rozdzielczych.