Silnik można porównać do serca nie tylko maszyn rolniczych, ale tak naprawdę wszystkich pojazdów. Jest odpowiedzialny za zasilanie i odpowiednią pracę całego urządzenia oraz poszczególnych podzespołów. Ze względu na to, że jest bardzo skomplikowaną konstrukcją, a także musi znosić duże obciążenia podczas intensywnej pracy, łatwo o pojawienie się usterek. Jakie objawy wskazują, że jest coś nie tak z silnikiem? Na co uważać, aby uniknąć awarii?

Najczęstsze przyczyny usterek silnika

Podobnie jak w przypadku innych podzespołów jednym z częstych powodów awarii silnika jest jego nieodpowiednia konserwacja. Trzeba pamiętać, że to bardzo złożona i skomplikowana konstrukcja, która podczas użytkowania jest intensywnie eksploatowana. Dlatego nieodpowiednie warunki pracy sprawiają, że silniki maszyn rolniczych są bardziej podatne na uszkodzenia. Kluczową kwestią jest wysokiej jakości olej silnikowy oraz jego regularna wymiana. Otóż odpowiada on m.in. za smarowanie i uszczelnianie pracujących części, chłodzenie obciążonych podzespołów oraz utrzymanie silnika w czystości. Zarówno zbyt mała ilość oleju, jak i zużyty płyn mogą prowadzić do uszkodzenia silnika.

Właściwa konserwacja jest także niezbędna, aby uniknąć pojawienie się korozji, m.in. na elementach wału korbowego oraz cylindrach. Wśród innych przyczyn usterek silnika można wymienić także – problemy z wtryskiem paliwa, uszkodzenia ​​łańcucha rozrządu czy zużyte cewki zapłonowe. Oczywiście usterki mechaniczne to niejedyne powody awarii silników w maszynach rolniczych. W nowoczesnych urządzeniach równie często problemem okazuje się elektronika.

Jakie są objawy awarii silnika?

Chociaż najprostszym sposobem, aby uniknąć usterek silnika, jest jego prawidłowa i regularna konserwacja, zdarza się, że pojawiają się one mimo wszystko. Warto więc wiedzieć, jakie objawy powinny zwrócić naszą uwagę i skłonić do wizyty u mechanika lub w sklepie z częściami zamiennym Czemarol. Jeden z podstawowych przejawów, że z silnikiem jest coś nie tak to kontrolka informacyjna „check engine”, która może wskazywać na nieprawidłowości w działaniu silnika i jego podzespołów, ale też poważną awarię.

Wyznacznikiem problemów z silnikiem jest także olej. Zwiastunem usterki może być duży ubytek płynu, jego niecodzienny kolor lub konsystencja oraz gromadzące się pod korkiem wlewu oleju zanieczyszczenia przypominające szlam. O niczym dobrym nie świadczy również wydobywający się z rury wydechowej dym (biały, czarny lub niebieski) oraz dziwne dźwięki w postaci zgrzytów, pisków bądź stukania dochodzące spod maski. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów najlepiej niezwłocznie to skontrolować, aby uniknąć całkowitego zniszczenia silnika.