W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić jazdę rowerem bez przerzutek. Pozwalają one na dostosowanie obciążenia do warunków terenowych, dzięki czemu sprawniej można pokonać daną trasę. Większość jednośladów ma tradycyjne przerzutki zewnętrzne, ale od jakiegoś czasu coraz popularniejsze stają się również przerzutki umieszczone w piaście. Razem z serwisem rowerowym Martela Bike postanowiliśmy nieco przybliżyć ten typ przerzutek rowerowych.

Jak działają przerzutki w piaście?

Tradycyjne przerzutki zewnętrzne składają się z łańcucha, wielu kół zębatych o różnych wymiarach oraz mechanizmu, który przenosi łańcuch z jednej zębatki na drugą. Przerzutki w piaście to już nieco inne rozwiązanie. Cały system opiera się bowiem na przekładniach planetarnych. Zmiana biegu manetką uruchamia jeden z zestawów przekładni, który ma różną konfigurację kółek zębatych. W przeciwieństwie do przerzutek zewnętrznych cały mechanizm zmiany przełożeń znajduje się wewnątrz piasty koła.

Zalety przerzutek wewnętrznych

Największym plusem tych przerzutek jest to, że wszystkie jej elementy znajdują się w piaście. Mamy więc do czynienia z konstrukcją zamkniętą, tym samym zdecydowanie mniej narażoną na zabrudzenia, czy uszkodzenia. Łańcuch obsługuje tylko jedną zębatkę, więc może być zabudowany specjalną osłoną, dzięki czemu system napędowy jest jeszcze bardziej odporny na wodę, błoto i inne zanieczyszczenia. Tego samego niestety nie możemy powiedzieć o przerzutkach zewnętrznych, które trzeba regularnie czyścić i konserwować, a w razie potrzeby również regulować, aby zachować ich sprawność.

Przekładnie wewnętrzne nie wymagają tylu zabiegów i są prawie całkowicie bezobsługowe. Jedyną wymaganą czynnością jest wymiana oleju w piaście co około 5000 km oraz ewentualna regulacja naciągu linki

– mówi pracownik serwisu rowerowego Martela Bike.

Ponadto użytkownicy rowerów chwalą sobie możliwość zmiany przełożeń w trakcie postoju oraz bardziej intuicyjną obsługę przerzutek.

Wady przerzutek w piaście

Słabszą stroną tego typu przerzutek jest ich mniejsza ilość przełożeń. Najczęściej spotykane są rozwiązania z 3 i 5 biegami, choć trzeba też zaznaczyć, że ta technologia wciąż się rozwija i niektórzy producenci oferują już piasty o 14 przełożeniach. Przerzutki wewnętrzne są też cięższe od tych tradycyjnych, co wpływa niekorzystnie na wagę całego roweru. Dlatego przerzutki te montuje się głównie w rowerach miejskich, gdzie liczy się bardziej wygoda jazdy, a nie rewelacyjne osiągi.

Gdzie serwisować przerzutki wewnętrzne

Ewentualny serwis przerzutek rowerowych może być bardziej kłopotliwy, bo nie każdy serwisant się na nich zna i wie, jak to przeprowadzić. Tego problemu nie ma firma Martela Bike z Radomska, która zajmuje się naprawą przerzutek rowerowych różnego typu. W zakładzie tym sprawdzimy również stan hamulców tarczowych, amortyzatorów, kół, łańcuchów, opon, dętek, piast, czy pedałów. Serwis dysponuje też częściami zamiennymi, więc w razie potrzeby od ręki dokona wszelkich niezbędnych napraw, które sprawią, że Twój rower znów odzyska swoją dawną sprawność.