Kina plenerowe są świetną alternatywą dla tradycyjnego sposobu obcowania z kulturą, a w dodatku nie są wcale trudne do zorganizowania. Dowiedz się, jak może wyglądać kino plenerowe i w jaki sposób można je zorganizować. Dlaczego takie kina są tak popularne? Jeśli chcesz zapewnić rozrywkę swoim znajomym lub lokalnej społeczności, przeczytaj ten artykuł i dowiedz się jak to zrobić. 

Czym są kina plenerowe?

Kina plenerowe coraz bardziej zyskują na popularności. W przeszłości przyjmowały najczęściej formę kin samochodowych, szczególnie popularnych w Stanach Zjednoczonych, gdzie po raz pierwszy pojawiły się w późnych latach 20. XX wieku. Dzisiaj organizowane są na festiwalach, w szkołach, na plażach czy w parkach. Mogą przyjmować formę całkowicie otwartą lub zupełnie zamkniętą.

Duży ekran, system audiowizualny i kilkadziesiąt leżaków to właściwie wszystko, czego potrzebujemy, aby zorganizować kino plenerowe. Oczywiście, jeśli zależy nam na większej widowni, będzie potrzebna nieco szerzej zakrojona organizacja. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, planując seans filmowy na świeżym powietrzu.

fot. G Pachantouris

W jaki sposób zorganizować kino plenerowe?

Letnie kino plenerowe to wspaniały sposób na spędzenie czasu na świeżym powietrzu, jednocześnie pozwalający obcować z kulturą. Coraz częściej odbywają się z inicjatywy władz miast, samorządów, czy różnego rodzaju  organizacji. Jeśli jednak chcemy, aby takie wydarzenia były częstsze w naszej okolicy, możemy zorganizować je sami.

Przy organizacji kina plenerowego potrzebne ci będą:

Licencja

Załatwienie licencji na udostępnienie filmu publiczności jest ważniejsze nawet niż ekran do kina plenerowego. Aby to osiągnąć, należy zwrócić się do producenta lub dystrybutora filmowego, a w przypadku pola reemisji – do Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czasami może się też zdarzyć, że producent nie posiada praw do utworu muzycznego wykorzystanego w filmie. Wówczas należy dodatkowo uzyskać licencję na korzystanie z muzyki od Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Promocja

Współcześnie media społecznościowe otwierają przez nami nowe horyzonty w kwestii promowania planowanych przez nas wydarzeń. Stworzenie tygodniowej kampanii na przykład na Facebooku, o zasięgu nawet 8 tysięcy osób dziennie będzie nas kosztowało jedynie 200 złotych. W Internecie znajdziemy mnóstwo informacji dotyczących tego, jak w prosty sposób wypromować nasze wydarzenie na mediach społecznościowych.

Repertuar

Jedną z najważniejszych kwestii, o które musimy zadbać, jest oczywiście repertuar. W pierwszej kolejności musimy zdecydować, czy planujemy seans dla wszystkich, czy taki bardziej wyspecjalizowany. Te drugie będą skierowane do węższej grupy odbiorców, zapewne wielbicieli kina, a więc repertuar będzie ambitniejszy. W tym pierwszym przypadku najlepiej sięgnąć po sprawdzone komedie, kino przygodowe, familijne czy lekkie kino akcji.

Sprzęt

Bez dobrego sprzętu nasz pokaz nie okaże się zbyt udany. Wybierając ekran, należy zwrócić uwagę na jego typ oraz jakość. Najczęściej stosowane są ekrany pneumatyczne, pokryte materiałem typu „White Fold”. Dla widowni większej niż 50 osób będziemy potrzebować ekran o szerokości 6-8 metrów. Ważny jest też projektor do kina plenerowego.

Termin

Wybierając termin odpowiedni do zorganizowania kina plenerowego, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Oczywiście, musi być to wieczór, na pewno już po zmierzchu. Jednak wybierając dzień, należy zastanowić się nad takimi kwestiami jak to, czy następnego dnia nasi widzowie nie będą musieli wcześnie wstawać? Czy równolegle z naszym  wydarzeniem nie trwają w okolicy inne imprezy? A akurat trwają mecze o ogromnym znaczeniu?