Wirus komputerowy to umowna nazwa złośliwego oprogramowania, które „infekuje” system operacyjny i niejednokrotnie dokonuje niepożądanych zmian na dysku twardym urządzenia. Po czym poznać, że sprzęt zmaga się z „inwazją intruza”? Co zrobić, by zabezpieczyć zgromadzone na nim dane i uniknąć tego typu ataków? Na te i inne pytania odpowiadają specjaliści z firmy informatycznej ENTER z siedzibą w Kłobucku w województwie śląskim.

Jakie sygnały wysyła zainfekowany komputer?

Istnieją różne rodzaje wirusów komputerowych. Można je podzielić między innymi z uwagi na miejsce występowania czy pełnioną funkcję. Każde złośliwe oprogramowanie działa więc nieco inaczej. Niemniej jednak, jak podkreśla ekspert z firmy informatycznej ENTER w Kłobucku, istnieją pewne „objawy”, które powinny zaniepokoić użytkownika danego urządzenia:

Pierwszym sygnałem alarmowym jest wyraźne spowolnienie działania sprzętu. Mowa tu zarówno o samym systemie operacyjnym, jak i poszczególnych programach (przeglądarce internetowej, edytorze tekstowym itp.). Należy zaznaczyć, że nie wszystkie wirusy dają o sobie znać od razu. 

Część z nich przez długi czas pozostaje w tak zwanym uśpieniu. Co to oznacza w praktyce? Nawet sprawny i poprawnie funkcjonujący komputer może być zainfekowany.

Jak chronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

Nasuwa się zatem pytanie: co zrobić, by uniknąć wspomnianych zagrożeń? W tym przypadku najlepsze efekty przynoszą wszelkie działania profilaktyczne, czyli na przykład systematyczna diagnostyka komputera. Trzeba regularnie przeprowadzać skanowanie plików przechowywanych na dysku twardym za pomocą specjalistycznego oprogramowania antywirusowego. Warto również korzystać wyłącznie ze sprawdzonych aplikacji, które pochodzą z legalnego źródła i na bieżąco aktualizować wszystkie sterowniki. Poza tym trzeba zachować szczególną ostrożność podczas otwierania wiadomości e-mail od nieznanych nadawców spoza książki adresowej. 

W zabezpieczeniu komputera przed wirusami mogą pomóc firmy informatyczne, takie jak ENTER. Przedsiębiorstwo zajmuje się między innymi instalacją oprogramowania, diagnostyką sprzętu i doradztwem, usuwaniem złośliwych aplikacji, naprawą błędów systemowych, a także modernizacją i serwisowaniem urządzeń (stacjonarnych i przenośnych).  Usługi są zwykle realizowane w domu klienta. Ekipa przyjeżdża pod wskazany adres i przeprowadza niezbędne czynności na miejscu, dzięki czemu zleceniodawca może zaoszczędzić sporo czasu i energii (nie trzeba nigdzie przewozić komputera).