Koronawirus z Wuhan trafił w końcu do Polski. Działasz w branży hotelarskiej? Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa, warto podjąć szczególnie środki ostrożności. Sprawdź, jakie zalecenia dla osób prowadzących hotele, hostele czy ośrodki wypoczynkowe przygotował Główny Inspektorat Sanitarny. Dowiedz się, jak uchronić pracowników przed zarażeniem wirusem SARS-CoV-2. Przeczytaj, jak postępować wobec hotelowych gości.

Hotelarstwo a działania względem gości

Najnowsze informacje w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w Europie najlepiej śledzić na stronie WHO. Mapę koronawirusa w Polsce natomiast najlepiej obserwować za to na stronie GOV. Ważne: Należy pamiętać, aby informować gości o rozprzestrzenianiu się wirusa. W przypadku przebywania gościa w regionie zagrożenia epidemią oraz występowania objawów konieczne jest zgłoszenie jego przypadku. Wymagane jest poinformowanie o tym oddziału obserwacyjno-zakaźnego lub zakaźnego. Jeśli natomiast nie zaobserwowano objawów, konieczna jest kontrola stanu zdrowia. Zaleca się regularne mierzenie temperatury (przez 2 tygodnie). Ważne, aby w tym czasie obserwować występowanie objawów zarażenia wirusem. Uwaga: Należy powiadomić telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną o koniecznej samoobserwacji. W przypadku, jeśli po upływie 14 dni objawy nie będą występować, kontrola może zostać zakończona. Potencjalnie zarażony może się również zgłosić do oddziału zakaźnego bądź obserwacyjno-zakaźnego. Podobne postępowanie dotyczy osób, które miały kontakt z osobami zarażonymi lub potencjalnie zakażonymi.

W przypadku wątpliwości, jak postępować podczas pracy w hotelu, zaleca się skontaktować z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną. Należy wówczas powiadomić o:

  1. Historii gościa – od kiedy przebywa w ośrodku i gdzie wcześniej przebywał
  2. Objawach – podobnych do wirusa oraz okresie ich występowania

Jeśli dojdzie do konieczności samoobserwacji przez gościa, obsługa hotelu powinna dopilnować, aby potencjalnie chory przebywał w izolacji w pokoju. Należy mu dostarczać posiłki – z zachowaniem środków ostrożności – i wykonywać zwykłe prace związane na przykład ze sprzątaniem wnętrz. Usługi hotelarskie mogą być prowadzone przy zastosowaniu:

  • Ochrony – jednorazowych rękawiczek i maseczek (na nos i usta). Uwaga: Po każdym użyciu należy je wyrzucić!
  • Higieny – mycia i dezynfekcji rąk
  • Środków ostrożności – gość również powinien nosić maskę na przykład chirurgiczną

Praca w hotelu – zalecenia względem pracowników

Funkcjonowanie hoteli, pensjonatów czy ośrodków wypoczynkowych w trakcie koronawirusa może być możliwe tylko w przypadku znajomości podstawowych wytycznych. W związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa w Polsce konieczne jest pozostanie w domu pracowników, którzy podróżowali, i poddanie się 2 tygodniowej kwarantannie (lub izolacji). Jeśli natomiast podejrzewasz u pracownika wirusa SARS-CoV-2:

  • Skontaktuj się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną
  • Powiadom oddział zakaźny w danej lokalizacji
  • Zadzwoń do Narodowego Funduszu Zdrowia (na numer: 800 190 590)

Dotyczy to każdej osoby, która spełnia kryteria wskazujące na:

  1. Zarażenie – wykazująca objawy takie jak duszności, kaszel czy podwyższoną temperaturę
  2. (Wcześniejsze) przebywanie w podróży – bądź w regionie zarażonym
  3. Kontakt z osobą zarażoną – zarówno potwierdzoną jak i potencjalną

Ponieważ wirus przenosi się drogą kropelkową (poprzez kaszel, kichanie czy wydzielinę) konieczne jest zachowanie przez osoby pracujące w branży hotelarstwa odległości około 1-1,5 metra.

Ogólne wytyczne dla branży hotelarskiej

Jak informuje Główny Inspektorat Sanitarny, ryzyko zakażenia koronawirusem w Polsce może zostać ograniczone. Personel hoteli, pensjonatów czy ośrodków turystycznych powinien szczególnie zadbać o higienę w pracy. Wskazane są takie działania jak:

  1. Częste mycie i dezynfekcja rąk – 30 sekund z użyciem wody z mydłem lub żelu antybakteryjnego (preparatu dezynfekującego mającego w składzie minimum 60% alkoholu). Czynności zapobiegają rozprzestrzenianiu się wirusa CoVID-19. Uwaga: nie dotykać twarzy przed wcześniejszym umyciem rąk!
  2. Zabezpieczanie się w trakcie kichania i kaszlu – oraz zachowanie bezpiecznej odległości (około 2 metrów)
  3. Ograniczenie spożywania niektórych produktów – surowych bądź niedogotowanych pochodzących od zwierząt

Jak informuje rzecznik rządu Piotr Müller, restauracje hotelowe mogą wciąż funkcjonować. Personel powinien jednak przygotowywać posiłki w oddzielnym pomieszczeniu i dostarczać je gościom bezpośrednio do pokoi. W związku z tym należy zapewnić personelowi środki ochronne takie jak rękawiczki jednorazowe czy maski ochronne.

W celu znalezienia najnowszych informacji warto śledzić strony: GOV i WHO.

Źródła: GOV, BusinessInsider