Najlepszą wizytówką każdej nowoczesnej firmy jest jej strona internetowa. Ten fakt nie może nikogo dziwić, skoro już ponad 5 bilionów ludzi na całym świecie korzysta z Internetu. Wśród nich znajdują się Twoi obecni oraz potencjalni klienci. Daje to ogromne możliwości wszystkim przedsiębiorstwom prowadzącym choćby część swojej działalności w sieci. Własna witryna reprezentuje biznes 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Pamiętaj, że sukces buduje się tutaj latami. Jeśli nie chcesz stracić klientów, to musisz unikać dziesięciu wskazanych poniżej błędów.    

Doświadczenie użytkownika, czyli User Experience

Prowadzisz biznes, ale nie jesteś aktywny w sieci? Obecnie Twoja firma powinna mieć własną stronę internetową. Jeżeli posiadasz już witrynę WWW, to musisz przede wszystkim zadbać o jej skuteczność. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest tzw. User Experience. Jest to ogół wrażeń i odczuć, które użytkownik doświadcza w kontakcie z konkretnym serwisem. Dla odbiorcy liczy się przede wszystkim wygoda, funkcjonalność i czytelność platformy.   

Czy wiesz, że odwiedzający Twoją stronę WWW jest w stanie w czasie krótszym niż 5 sekund ocenić czy jest ona warta jego uwagi, czy też nie? Choć często podkreśla się, że średni czas sesji to 2-3 minuty, to właśnie te pierwsze momenty są zazwyczaj decydujące[1]. W tym krótkim okresie należy użytkownika zachęcić do pozostania w serwisie i zapoznania się z ofertą. Celem klienta jest jak najszybsze zdobycie jak największej ilości informacji. Tylko tworząc stronę z myślą o potrzebach odbiorców, można ich skłonić do podjęcia konkretnych działań. Jak widać, dobre pierwsze wrażenie jest tutaj równie ważne, jak w kontaktach międzyludzkich.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Jakie błędy rzucają się w oczy jako pierwsze osobom przeglądającym firmową stronę internetową? Będą to na pewno nieintuicyjna nawigacja, a także nieaktualne dane kontaktowe oraz wszelkie usterki ortograficzne, logiczne i stylistyczne w tworzonej treści. Pamiętaj, aby dostęp do informacji o przedsiębiorstwie nie był zbyt skomplikowany. To może odstraszyć potencjalnych klientów i utrudni ich obsługę. Jakie inne problemy napotykają użytkownicy biznesowych witryn internetowych?

1. Wolne ładowanie strony

Sporą część odbiorców możesz stracić, jeśli Twoja strona nie ładuje się wystarczająco szybko. Nie wierzysz? Zgodnie z badaniami, aż 40% internautów opuszcza stronę, która wczytuje się dłużej niż 3 sekundy[2]. Przytoczone dane jednoznacznie pokazują, jak ważna jest szybkość ładowania się strony. Optymalizację w tym zakresie można dokonać poprzez np. pozbycie się nieużywanych wtyczek, wybranie dobrego hostingu czy zmniejszenie zużycia serwera. Szybkość wczytywania strony pomoże określić test prędkości lub szczegółowy audyt.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

2. Chaotyczne ułożenie treści   

Użytkownicy witryn internetowych oczekują od nich przede wszystkim intuicyjnej i prostej nawigacji. Z punktu widzenia firmy powinna być ona nastawiona na pożądane działania ze strony klientów. Według GUS-u już w 2022 r. odsetek osób w wieku 16–74 lata zamawiających przez Internet towary lub usługi wyniósł 64,6%[3]. Sieć służy więc internautom często do wyszukiwania informacji na temat produktów i usług. Tworząc zatem architekturę strony internetowej, należy brać pod uwagę wygodę odbiorców i zapewnić im prosty dostęp do wiedzy o produktach. Jednocześnie układ ten musi wesprzeć proces zakupowy. Skuteczna nawigacja powinna więc opierać się na: funkcjonalnych podziałach strony, czytelnej hierarchii elementów, zgodności z normami tworzenia stron WWW czy występowaniu ścieżek powrotu.    

3. Błędy w graficznym układzie tekstu

Atrakcyjność wizualna jest jednym z ważniejszych czynników w ograniczaniu wysokiego wskaźnika odrzuceń stron internetowych. Twoje treści muszą być zoptymalizowane – zwięzłe, precyzyjne i rzeczowe. „Klikalność” tekstów zapewni również layout witryny. W wielu serwisach można odnaleźć błędy w układzie graficznym, które ograniczają przejrzystość i czytelność stron WWW. Do utrudnień w przeglądaniu należą: długie i wielokrotnie złożone zdania w artykułach, brak odstępów między kolejnymi blokami informacji, brak akapitów i optycznej lekkości oraz brak nagłówków czy grafik.

4. Muzyka i odtwarzające się wideo w tle

Do niedawna był to jeden z najoryginalniejszych pomysłów dotyczących uatrakcyjnienia stron internetowych. Dziś automatyczne odtwarzanie się muzyki czy filmów jest rzadziej spotykane i odbierane przez użytkowników jako problem. Jeżeli już zdecydujemy się na takie rozwiązanie na naszej witrynie, to warto umieścić również widoczne przyciski „Start” i „Stop”. Dzięki temu użytkownicy będą mogli sami podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z takiej funkcjonalności.

5. Nadmiar okienek POP-UP

Wyskakujące okienka typu POP-UP mogą być bardzo efektywnym narzędziem sprzedaży. W nadmiarze są jednak źle odbierane przez użytkowników. Najlepiej będą oddziaływać, kiedy nie staną się zbyt inwazyjne dla odbiorców. Są one stosowane zazwyczaj do: informowania o polityce ochrony danych osobowych oraz cookies, reklamowania produktów czy wzywania do działania np. zapisu do newslettera czy pobrania e-booka. Występują również jako formularze kontaktowe i komunikatory chattera. Zastosowanie tak wielu okienek POP-UP jest niewskazane i może spowodować odpływ użytkowników ze strony.

6. Brak aktualnych treści na stronie

Celem firmowych stron internetowych jest przede wszystkim informowanie użytkowników o prowadzonej działalności. Aktualność podstawowych danych o przedsiębiorstwie oraz jego produktach i usługach jest zatem kluczowa. Przestarzałe treści nie tylko mogą wprowadzać w błąd klientów, ale i wpływać na pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce. Jeżeli nie masz czasu na aktualizowanie i uzupełniane danych znajdujących się w witrynie, to skorzystaj z kompleksowej obsługi stron firmowych.

7. Utrudniające działanie zdjęcia i grafiki

Adekwatny dobór szaty graficznej do tematyki witryny i specyfiki branży to cel wszystkich firm tworzących własne strony internetowe. Wszelkie grafiki i zdjęcia wpływają na atrakcyjność treści. Należy jednak pamiętać, aby były one odpowiednio zoptymalizowane z serwisem. Dużym błędem w projektowaniu witryny jest udostępnianie obrazów w złej rozdzielczości i formacie.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

8. Brak elementów bezpieczeństwa i wiarygodności

Wspomniane aspekty są kluczowe w nowoczesnej działalności internetowej. Internauci boją się wirusów, ataków oraz oszustw związanych z płatnościami. Dlatego polityka prywatności, dobre referencje i opinie o firmie są tak ważne. Najbardziej istotny jest jednak certyfikat SSL. Standard ten wymagany jest przez Google dla wszystkich serwisów od 2018 roku. Jeśli strona internetowa go nie posiada, to wyświetla się użytkownikowi jako niebezpieczna. Taki komunikat jest poważną usterką i zdecydowanie ogranicza ruch na platformie.  

9. Brak optymalizacji SEO

Pozycjonowanie jest podstawą działalności współczesnych stron internetowych, które pozwala zwiększyć widoczność Twojej witryny. Nie wolno lekceważyć zagadnień SEO w swojej działalności sieciowej.

Nie wiesz, jak zadbać o dobre pozycjonowanie? Największy wpływ na wysoką indeksację pod kątem SEO ma zamieszczona w serwisie treść. Jest to również wiele działań związanych z budową witryny. Do najczęstszych błędów wpływających na pozycję w wyszukiwarce należą m.in.: brak mapy strony, utrudniona nawigacja, brak wewnętrznej struktury linkowania, brak słów kluczowych w tekstach, brak opisów grafik i zdjęć, brak meta danych i tagów.

10. Brak kompatybilności z urządzeniami mobilnymi i nieresponsywność

Strony internetowe powinny dostosowywać się do różnych rozdzielczości ekranów, aby użytkownicy mogli mieć swobodny dostęp do treści. Stąd tak istotne jest poprawne działanie witryn internetowych na urządzeniach mobilnych, takich jak telefony i tablety. Dziś bez wątpienia każda strona WWW powinna być więc responsywna.

Nieważne, czy stworzysz witrynę samodzielnie, czy wybierzesz usługi budowania i obsługi stron. Aby skorzystać ze wszelkich funkcjonalności i możliwości serwisów, musisz przede wszystkim unikać wspomnianych wyżej błędów. Ta cyfrowa wizytówka pozwoli Ci pozyskać nowych klientów i rozwinąć swój biznes na zupełnie nowym poziomie.         

[1] Databox: Benchmarking Average Session Duration

[2] How Loading Time Affects Your Bottom Line

[3] Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.