W obecnych czasach coraz więcej osób wybiera zakupy w Internecie. Samo założenie sklepu internetowego nie gwarantuje jednak sukcesu. Jeśli chcesz, by Twój e-sklep przyciągał jak największą liczbę klientów i przynosił zyski, musisz dostosować go do potrzeb i wymagań użytkowników. Jak stworzyć efektywnie działający i przyjazny dla klienta sklep internetowy? Przedstawiamy 6 najważniejszych cech dobrego sklepu online.

Jakie cechy powinien mieć sklep internetowy?

Aby stworzyć dobrze prosperujący sklep internetowy, warto postawić się na miejscu swojego potencjalnego klienta i odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czego użytkownik oczekuje po wejściu na stronę sklepu? Co go zachęci do zrobienia zakupów? Które informacje są dla niego ważne i jak je wyeksponować? Jak ułatwić klientowi zakupy? Co sprawi, że będzie postrzegał stronę jako bezpieczną?

Szukając odpowiedzi na te pytania, można określić cechy efektywnie działającego e-sklepu. Oto one:

1. UX, czyli intuicyjność i wygoda

Sklep online powinien być dostosowany do potrzeb konsumenta i wywoływać na nim jak najlepsze wrażenie. Podczas projektowania e-sklepu należy więc zadbać o UX, czyli User Experience. Zgodnie z tą zasadą strona internetowa ma być przede wszystkim użyteczna, intuicyjna w działaniu, wygodna, łatwa i przyjemna w odbiorze. Sklep powinien być więc zaprojektowany tak, by zachęcać do przeglądania oferty, ułatwiać klientom zakupy, a co za tym idzie, wpływać na wzrost konwersji.

Bardzo ważny jest intuicyjny układ strony. Użytkownik powinien wygodnie poruszać się po sklepie i bez problemu dotrzeć do wybranej kategorii czy produktu. Strona ma być zatem czytelna, prosta w obsłudze oraz mieć atrakcyjny design. Pamiętaj, że naszym głównym celem jest uproszczenie i skrócenie drogi konsumenta do dokonania zakupów. Pomoże w tym m.in. czytelne menu, przyciski call to action, przejrzysty podział na kategorie, możliwość filtrowania produktów po konkretnych cechach, dokładne opisy produktów, spójny układ graficzny itd.

Główne cechy UX to więc:

  • intuicyjność,

  • użyteczność,

  • funkcjonalność,

  • atrakcyjność,

  • dostępność.

2. Responsywność strony

Coraz więcej osób korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Już w 2020 roku według raportu ,,E-commerce w Polsce 2020’’, aż 69% badanych osób stwierdziło, że robi zakupy online za pomocą smartfona. Strona sklepu internetowego powinna być zatem dostosowana nie tylko do ekranu komputera, ale również do urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Prawidłowe wyświetlanie się strony na każdym urządzeniu, sprawi, że będzie ona czytelna i łatwa w nawigacji, co znacząco ułatwi klientowi zakupy. Jeśli zaś układ strony nie będzie dostosowany do małego ekranu, użytkownik najprawdopodobniej się zniechęci i opuści sklep bez dokonania zakupu.

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

3. Szybkość ładowania 

Klientowi sklepu internetowego zależy na wygodnych i szybkich zakupach. Twój e-sklep powinien więc działać szybko i sprawnie. Nikt bowiem nie lubi czekać. Gdy strona będzie wczytywać się zbyt długo, klient może stracić cierpliwość i poszukać produktu u Twojej konkurencji. W efekcie nawet piękny projekt graficzny sklepu oraz świetne produkty nie będą gwarantować sukcesu, jeśli zdenerwowani i zniecierpliwieni użytkownicy nie zdążą się z nimi zapoznać. Wolno wczytująca się strona wpływa na spadek liczby konwersji i wzrost współczynnika odrzuceń. Klienci zaś mogą ocenić taki sklep jako niefunkcjonalny i nieprofesjonalny.

4. Bezpieczeństwo – sklep z certyfikatem SSL

Kolejną ważną cechą sklepu internetowego jest bezpieczeństwo. Aby je zapewnić, należy wdrożyć certyfikat SSL, czyli protokół sieciowy, którego celem jest szyfrowanie danych na stronach internetowych. Jego instalacja znacząco zwiększa wiarygodność e-sklepu, gwarantuje bezpieczeństwo oraz wzbudza zaufanie klientów.

Symbol zamkniętej kłódki oraz przedrostek HTTPS widoczne w pasku adresu przeglądarki, informują, że przesyłane informacje, takie jak dane osobowe, loginy, hasła oraz transakcje płatnicze są chronione. Certyfikat SSL jest istotny nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale też ze względu na SEO. Tak samo jak wspomniana już responsywność i szybkość ładowania, wpływa on na pozycję strony w wyszukiwarce.

5. Spójność i dopasowanie

Pamiętaj, że aby sklep online odniósł sukces i przynosił jak największe zyski, musi działać na podstawie spójnej koncepcji działania. Musisz więc określić swój cel, dokładnie znać swoje produkty i koniecznie sprecyzować, czym Twoja oferta wyróżnia się na tle konkurencji i jakie korzyści przynosi. Kluczowe jest też określenie grupy docelowej i poznanie swojego klienta. Produkty nigdy nie mogą być bowiem kierowane do wszystkich, lecz do określonej grupy osób.

Znając swoich klientów, ich oczekiwania i potrzeby można następnie tworzyć spersonalizowane przekazy marketingowe i opracować spójną strategię. Treści umieszczane na stronie sklepu (opisy produktów, kategorii, artykuły na blogu) powinny być dopasowane do profilu klienta. Należy podkreślać korzyści, na których najbardziej mu zależy i zwracać się do niego odpowiednim językiem.

Opracowując plan działania, zastanów się też jaki wizerunek chcesz kreować, jakie wartości promuje Twoja firma i z czym ma się kojarzyć Twoim klientom. Wszystkie działania powinny być przemyślane, spójne i wytrwale realizowane. Tylko wtedy Twój e-sklep ma szansę dotrzeć do odpowiednich osób, zapaść im w pamięć, wzbudzić zaufanie i kojarzyć się z profesjonalnym podejściem.

6. Estetyka i przejrzystość

Aspektem, o którym nie można zapominać, jest projekt graficzny sklepu. To właśnie wygląd ma wpływ na pierwsze wrażenie klienta, który, zanim zdąży zapoznać się z asortymentem, ocenia design strony. Jej wygląd powinien być spójny z ofertą produktową, a kolorystyka i elementy graficzne dopasowane do rodzaju branży i grupy docelowej.

Sklep internetowy przyciągnie użytkowników ładnym, estetycznym designem, a zatrzyma ich, gdy będzie miał logiczną i przejrzystą strukturę, która ułatwi poruszanie się po witrynie i sprawne robienie zakupów. Układ graficzny powinien być prosty, by nie rozpraszać konsumenta. Istotny jest jednolity styl grafik i zbliżony wygląd poszczególnych podstron.

Bardzo ważna jest strona produktowa, gdzie klient podejmuje decyzję, czy kupi dany przedmiot, czy też nie. Produkty powinny być przestawione w sposób atrakcyjny. Trzeba więc zadbać o wysokiej jakości zdjęcia i wyczerpujące opisy, które wskazują na najważniejsze zalety produktu. Wszystkie niezbędne elementy, takie jak cena, koszty dostawy czy przycisk call to action, umożliwiający dodanie produktu do koszyka, powinny znajdować się w widocznym miejscu, by konsument mógł je bez problemu zauważyć. Pamiętaj też o czytelnym i unikalnym contencie. Treści powinny być atrakcyjne dla odbiorcy oraz przejrzyście podzielone i rozmieszczone na stronie.  

Jak więc widać, na sukces sklepu internetowego ma wpływ wiele czynników. Najważniejsze, by przy projekcie uwzględniać potrzeby użytkowników. Sklep powinien ułatwiać zakupy i sprawiać, by były przyjemne, wygodne, szybkie i bezpieczne. Przyciągnie to klientów i znacząco wpłynie na wyniki sprzedażowe.

Źródło: Raport ,,E-commerce w Polsce 2020’