W obecnych czasach wiele się mówi na ten badań konsumenckich. Kiedy konkurencja na rynku jest coraz większa, nie wystarczy już wyłącznie oferować dobrej jakości towary i usługi. Na ostateczne zadowolenia klienta składają się także inne aspekty. Czy zatem warto zdecydować się na przeprowadzanie badań satysfakcji i lojalności klienta w Waszej firmie? Jeśli stoicie przed taką decyzją, ten artykuł na pewno będzie pomocny. Sprawdźcie!

Badanie satysfakcji i lojalności klienta kluczem do sukcesu

Obecnie, kiedy na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących różnorodne usługi i oferujących wyszukane towary, zdobycie klienta nie jest łatwe. Z każdej strony konsumenci są bombardowani kolorowymi reklamami, które zachęcają do zakupów. Jeśli już zatem dany klient dotrze do Waszej marki, warto zadbać o to, aby został z nią na dłużej.

Strategia utrzymywania długotrwałych relacji z konsumentami jest często dużo bardziej opłacalna dla firmy niż pozyskiwanie nowych odbiorców. Dlatego badania konsumenckie są tak ważne. Usatysfakcjonowany klient prawdopodobnie wróci do Was ponownie, lojalny klient nie tylko wróci ponownie, ale także poleci markę innym osobom, na przykład znajomym czy rodzinie. A przecież nic nie działa lepiej, niż szczera opinia bliskich, dlatego sami zapewne rozumiecie, jak ważna jest to kwestia.

Co zatem wpływa na satysfakcję klienta? Będzie to m.in.:

  • zainteresowanie się klientem i jego oczekiwaniami,
  • inicjatywa działania,
  • chęć pomocy i zaspokojenia potrzeb klienta,
  • zrozumienie,
  • profesjonalizm i fachowa wiedza,
  • jakość towaru lub usługi,
  • cena.

Korzyści z przeprowadzania badań konsumenckich

Przeprowadzanie badania satysfakcji i lojalności klienta przede wszystkim pozwala sprawdzić, jak marka jest postrzegana w oczach odbiorcy. Analiza zebranych danych daje możliwość zlokalizowania mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa i tym samym wskazuje kierunek dalszego rozwoju. Słuchając potrzeb i opinii konsumentów, firma ma szansę pozyskać lojalnych odbiorców, a to z kolei przekłada się na jej bezpośrednie zyski. Zaliczymy do nich m.in.:

  • zyski z reklamy, gdyż lojalny klient poleca markę innym osobom,
  • zyski z zakupu, ponieważ dbając o satysfakcję klienta, zapewniacie sobie wyższą sprzedaż,
  • zyski z redukcji kosztów transakcji, bo stały klient wraca do Was sam, nie musicie inwestować w reklamę, ani inne zabiegi marketingowe.

Kiedy i jak wykonywać badania?

Badanie satysfakcji klienta warto przeprowadzać w każdej firmie. Rynek stale się zmienia, konkurencja rośnie, stąd nawet marki o mocnej pozycji nie powinny osiadać na laurach, gdyż niestety każde małe niedopatrzenie może przełożyć się na utratę klientów. Takie badania najlepiej zlecić doświadczonym osobom, na przykład specjalistom z Pracowni Badań Soma z Torunia. W tym miejscu warto wspomnieć, że aby osiągnąć najlepsze efekty, badania konsumenckie powinny być przeprowadzane regularnie, co pozwoli na bieżąco wychwytywać niedociągnięcia i szybko je likwidować.