Stały kontakt z potencjalnym klientem i budowanie marki pozwala na utrzymanie się firmy na rynku. Komunikacja wizualna jest możliwa dzięki reklamie zewnętrznej, którą zajmują się profesjonalne agencje reklamowe. Może przybierać formę samodzielną lub wspierającą inne. W związku z tym, że skierowana jest od osób przebywających w ciągłym ruchu, pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców w różnym wieku, płci czy zawodzie.

Czym jest reklama typu outdoor?

Reklamą zewnętrzną zwaną także jako outdoor lub OOH nazywa się działania reklamowe znajdujące się poza terenem zamieszkania konsumentów. Jej podstawowym celem jest dotarcie do jak największego grona odbiorców i potencjalnych klientów za pomocą różnego rodzaju nośników. Zwykle reklamę przeprowadza się w miejscach publicznych i komunikacyjnych np. na ulicach. W ten sposób promuje się produkty reklamowe lub markę. Oprócz tego umożliwia długotrwałe oddziaływanie, a często też jest skuteczniejsza od innych form np. telewizyjnej.

Główne nośniki reklamy zewnętrznej

Wyróżnia się następujące formy reklamy outdoor:

  • Plakaty. Z jednej strony pokryte drukiem zawiesza się w miejscach publicznych np. na witrynach, ścianach czy słupach z ogłoszeniami. Stosuje się do nich specjalny papier plakatowy. Mogą występować w różnych wymiarach.

  • Afisze. Cechują się dużym formatem i niemal zupełnym brakiem grafiki. Drukuje się je z reguły na błyszczącym lub satynowym papierze.

  • Wielkoformatowe. Umieszczane na ścianach obiektów budowlanych lub wolnostojące. Do ich instalacji używa się winylowej siatki lub całkowitego winylu, które podświetla się tzw. backlightem bądź frontlightem. Muszą mieć wymiary min. 100 m2.

  • Tablice reklamowe. Typu billboard, citylight czy diapazon.

  • Banery. Drukowane na papierze, płachcie materiału bądź siatce PCV.

  • Szyldy reklamowe. Cechują się większymi rozmiarami od informacyjnych oraz treścią zawierającą także części reklamowe.

  • Neony i litery. Przestrzenne litery wytwarza się ze styroduru, PCV, miedzi, lub plexi. Natomiast neony mogą układać się w tekst lub grafikę. Za ich oświetlenie odpowiada mieszanka gazów szlachetnych i luminofor.

Do reklamy zewnętrznej zaliczają się dodatkowo tzw. reklamy pneumatyczne, czyli nadmuchiwane konstrukcje np. balony z logo firmy, k-boardy, czyli tablice instalowane na dachach np. kiosków, stripy, czyli podświetlane kasetony reklamowe, sandwiche mocowane dwustronnie na słupie, a także infoscreeny. Są to ekrany do wyświetlania krótkich bloków reklamowych i informacyjnych.

Sposoby przekazu reklamy outdoor

Agencje reklamowe prowadzące działalność w zakresie reklamy zewnętrznej umożliwiają umieszczenie ich na „ruchomych” nośnikach. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu platformę jezdną, czyli tzw. mobil. Jego wielkość zależy od formatu grafiki i tekstu. Zaletą tego typu rozwiązania jest mobilność i docieranie treści marketingowej do większej ilości odbiorców. Inną opcją jest obklejanie pojazdów samochodowych („car wrapping”), w tym zabytkowych. Ich atrakcyjny i wyjątkowy wygląd wpływa pozytywnie na wizerunek firmy. Do reklam na samochodzie zaliczają się wektorowe, które wycina się z monomerycznych, polimerowych lub wylewanych folii, kolażowe oraz wypełniające całe powierzchnie aut. Koszt usługi firmy reklamowej w tym zakresie zależy od różnych czynników. Składają się na nie m.in. lokalizacja, wykonanie, grafika oraz rodzaj reklamy. Pomocne w wyborze będzie porównanie cen. Nie należy przy tym wybierać firmy, która wykonuje zlecenie za najniższą cenę. Nie zawsze bowiem gwarantuje to wysoką jakość.