Znak towarowy jest specjalnie wymyślonym oznaczeniem najczęściej graficznym, które umieszczane jest na produktach danej marki. Pozwala klientom na szybką weryfikację i odróżnienie danych wyrobów od innych konkurencyjnych firm na rynku. Jest to jeden z elementów budowania wizerunku danego przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że wykreowanie wyróżniającego się znaku nie jest prostym zadaniem, więc warto pomyśleć o jego ochronie.

Czym jest znak towarowy?

We współczesnym świecie nietrudno zauważyć ogromną konkurencję pomiędzy firmami oferującymi klientom podobny asortyment produktów. W związku z tym, aby wyróżnić się na tle konkurencji, trzeba dbać nie tylko o wysoką jakość oferowanych wyrobów, ale także stworzyć dla swojej firmy wyróżniający się znak towarowy, który klienci łatwo zapamiętają. Dzięki temu bez problemu odróżnią oni towary danej marki od innej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, znak towarowy może mieć dowolną formę graficzną i zawsze musi posiadać tzw. zdolność odróżniającą, co oznacza, ze powinien być oryginalny oraz przekazywać określone informacje o tym, skąd pochodzi dany produkt lub usługa lub jakie posiada właściwości.

Znak może przybierać postać: słowa, słowa połączonego z grafiką, samej grafiki, cyfry, kompozycji kolorystycznej, formy przestrzennej, hologramu, a także sygnału dźwiękowego lub krótkiej melodii. Warto pamiętać, że znak powinien być tak wykreowany, aby dało się jednoznacznie i dokładnie ustalić przedmiot zakres usług oraz zweryfikować go w sposób obiektywny, gdy trafi do Urzędu Patentowego. Firmy dbając o swoje interesy najczęściej decydują się na zarejestrowanie znaku towarowego stanowiącego nazwę lub logo firmy, a także domenę internetową. Trzeba również pamiętać, że zanim przystąpi się do procedury rejestracyjnej znaku towarowego, trzeba zadbać o przeniesie praw autorskich do jego użytkowania z jego pomysłodawcy czy twórcy na właściciela firmy, który dzięki temu zyska możliwość umieszczania go na produktach oraz rozporządzania nim.

Procedura ochrony znaku towarowego

Rejestracja znaku towarowego w dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej popularna i pozwala na ochronę wizerunku własnej marki oraz zabezpieczenie się na wypadek pojawienia się na rynku nieuczciwej konkurencji. W sytuacji, gdy ochrona prawna znaku towarowego nie byłaby ustanowiona, inne przedsiębiorstwo może bezprawnie wykorzystać podobne oznaczenie lub jego rozpoznawalne elementy, aby zyskać klientów. Chwytliwe hasło reklamowe, oryginalna i napowtarzana nazwa firmy czy slogan, wbrew pozorom nie są łatwe do wykreowania. W związku z tym, ochrona znaku towarowego staje się niemal koniecznością. Aby móc jak najszybciej uporać się z kwestiami prawnymi i formalnymi koniecznymi do dopełnienia podczas rejestracji znaku towarowego, warto skorzystać z pomocy doświadczonej Kancelarii Patentowej W. Zajączkowski i A. Potempa z Łodzi, która oferuje procesjonalną obsługę i fachowe doradztwo dla wszystkich klientów.

Warto wiedzieć, że wyróżnia się trzy podstawowe systemy ochrony znaków towarowych, czyli ochrona w trybie krajowym, wspólnotowym (UE) oraz międzynarodowym. Zastrzeżenie znaku towarowego w danym krajowym Urzędzie Patentowym, daje ochronę tylko na terenie tego kraju. Jeżeli ochrona ma być znacznie szersza i obejmować terytorium Unii Europejskiej, to konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Ponadto można również zarejestrować znak w tzw. systemie madryckim, który respektowany jest przez ponad 120 państw i daje bardzo szeroką ochronę międzynarodową. Okres czasu zastrzeżenia znaku towarowego wynosi 10 lat, a następnie konieczne jest wznowienie ochrony.