Wysokiej jakości treści to dziś jeden z najważniejszych elementów marketingu internetowego. Jednak żeby Twój content marketing przynosił wymierne korzyści, warto opracować konkretną strategię. Do tego celu przydatne będą klastry tematyczne. Co to takiego i jak wprowadzić je do swoich działań?

Jak tworzyć treści przyciągające uwagę?

Algorytmy wyszukiwarek stale zmieniają swoje działanie. Google wciąż wprowadza nowe aktualizacje, które faworyzują treści zgłębiające poruszane tematy i ułożone w przemyślane struktury

Aby Twoja strona pojawiała się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania i była chętnie odwiedzana przez użytkowników, przy tworzeniu tekstów pomyśl o klastrach tematycznych. 

Idea klastrów tematycznych pomoże Ci ustalić tematy kluczowe dla Twojej działalności i umiejętnie rozmieszczać je na stronie.

Klastry tematyczne – co to jest?

Klastry tematyczne (ang. Topic Clusters lub Content Hub) to idea polegająca na publikowaniu na danej stronie internetowej treści o podobnej tematyce. Materiały powinny się nawzajem uzupełniać i odpowiadać na najpopularniejsze pytania użytkowników. 

Klastry tematyczne to jeden z nowoczesnych sposobów na pozycjonowanie strony WWW i wyprzedzenie swojej konkurencji SEO.

To, o czym pisać, dyktuje Twoja branża. Przykład: jeśli zajmujesz się sprzedażą kwiatów, na stronie internetowej firmy będziesz pisał o ich rodzajach, sposobach pielęgnacji czy metodach na pozbycie się szkodników. 

Każdy klaster tematyczny powinien krążyć wokół treści głównej – Filaru. Filar natomiast powinien skupiać się na szerokim zakresie tematycznym i odsyłać do treści bardziej szczegółowych. 

Z czego składa się klaster tematyczny? 

Klaster tematyczny składa się z trzech podstawowych elementów:

  • Pillar Page,
  • Cluster Content,
  • Hiperłącza – Linki Wewnętrzne.
Zanim zaczniesz czytać dalszą część artykułu, zerknij na poniższą grafikę:
klastry_tematyczneŹródło: HubSpot Blog


Pillar Page – Strona-Filar

To strona główna. Wokół niej obraca się cała idea. Pillar Page powinna być bogata w treść. Specjaliści od SEO zakładają, że dobrze, jeśli zawiera od 3 do 5 tysięcy słów. W tym oczywiście słowa kluczowe dla poruszanego tematu.

Podczas tworzenia materiału dla strony głównej, wypada skupić się na:

  • wyczerpaniu tematu, 
  • użyciu najważniejszych fraz kluczowych,
  • odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania dotyczące Twojej branży. 

Do treści warto dorzucić zwroty typu CTA (Call to Action, czyli zwroty zachęcające do działania). Przydadzą się przede wszystkim w przypadku odnośników do kolejnych artykułów. Na przykład: „przeczytać także o…”, „sprawdź również…” itp. 

Staraj się również zachowywać podstawowe zasady tworzenia treści w Internecie. Więcej porad na ten temat znajdziesz w naszym e-booku. 


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Cluster Content – Treści Powiązane 

Cluster Content to wszelkie treści powiązane z Filarem. Im dłużej działa Twoja strona WWW, tym Treści Powiązane powinny być bogatsze i poruszać coraz bardziej niszowe tematy dot. Twojego biznesu. 

Jeśli przygotowujesz artykuł Cluster Content, kieruj się podobnymi zasadami jak w przypadku Pillar Page, czyli korzystaj z fraz kluczowych, dodawaj linki wewnętrzne do innych artykułów, a także układaj materiały kategoriami. Dzięki temu czytelnicy łatwiej odnajdą interesujące ich treści. 

Hiperłącza – Linki Wewnętrzne 

Linki Wewnętrzne to wszystkie odsyłacze, dzięki którym użytkownik przeskakuje od Pillar Page do Treści Powiązanych, a także porusza się pomiędzy Treściami Powiązanymi. 

Korzystanie z Hiperłączy pozawala na sprawne przeglądanie strony. Pomaga nie tylko czytelnikom, ale także robotom wyszukiwarek, które łatwiej odnajdą podstrony należące do Twojej domeny. 

Linki Wewnętrzne umieszcza się w treści artykułów, panelu menu, stopce oraz przy zwrotach i przyciskach typu CTA. 



Co dają klastry tematyczne? 

Idea klastrów tematycznych służy przede wszystkim:

  • pozyskiwaniu ruchu na stronie,
  • lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania (SEO),
  • zdobywanie nowych klientów,
  • zwiększeniu skuteczności Twoich działań online,
  • tworzeniu wizerunku eksperta w swojej branży,
  • zwiększeniu wiarygodności Twojej firmy,
  • satysfakcji z dzielenia się wiedzą. 

Klastry tematyczne to świeże podejście do pozycjonowania strony internetowej. Idea ta odpowiada na wciąż zmieniające się czynniki SEO proponowane przez markę Google, która z roku na rok coraz mocniej promują wartościowe treści online. 


Przeczytaj również, na czym polega idea Topical Authority