Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Zarówno przychody, jak i wydatki każdej firmy muszą być skrupulatnie dokumentowane. Nie zawsze jednak sposób rozliczenia jest taki sam – wszystko zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Jedną z form księgowości w firmie są tzw. księgi handlowe. Na czym to polega?

Czym są księgi handlowe?

Księgi handlowe stanowią zestawie wszelkich operacji finansowych, które zadziały się w ramach działalności danej firmy. Ten rodzaj rozliczenia z urzędem skarbowym nazywamy pełną księgowością. Znajdują się tam bowiem aktywa i pasywa przedsiębiorstwa. Księgi handlowe składają się z:

  • Dziennika, 
  • Księgi głównej, 
  • Zestawień obrotów oraz sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych, 
  • Inwentarza.
Kwestie te reguluje art. 13 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Ponadto, znajdziemy tam również przepisy, mówiące o tym, że księgi handlowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco. Choć dawniej księgi handlowe miały formę faktycznych, dużych ksiąg, dziś występują zdecydowanie częściej w formie elektronicznej. Księgowość, prowadzona z pomocą programów komputerowych, to duże ułatwienie dla przedsiębiorcy. 

Kto musi prowadzić księgi handlowe?

Zgodnie z przepisami w naszym kraju, nie każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia pełnej księgowości. Jest to jednak konieczne w przypadku: 

  • Spółek handlowych, spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych;
  • Osób fizycznych i spółek, których roczny limit przychodów wyniósł więcej, niż równowartość 2 000 000 euro.
Oczywiście, możliwe jest samodzielne prowadzenie księgowości przez właściciela firmy. Nie jest to jednak częsty zabieg, gdyż stanowi to dość czasochłonny proces i dodatkowo wymagający od nas posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu księgowości. Ponadto, wiedzę należy stale aktualizować z uwagi na częste zmiany w przepisach. Dlatego też firmy coraz częściej decydują się na zatrudnienie własnej księgowej lub skorzystanie z usług zewnętrznego biura rachunkowego, takiego jak Adept Biuro Usług Księgowych. Jest to korzystna opcja, ponieważ mamy wówczas pewność, że sprawy rachunkowe naszej firmy będą prowadzone zgodnie z przepisami. Sami zaoszczędzimy natomiast czas i nerwy, unikniemy również ewentualnych problemów z urzędem skarbowym.