Niezależnie od tego jaki biznes prowadzimy, to w budynku powinna znajdować się odpowiednia ochrona przeciwpożarowa. Często to branża definiuje np. wykorzystanie koców gaśniczych czy konkretnego rodzaju gaśnicy. Skąd więc mamy wiedzieć, co jest nam potrzebne i jak odpowiednio wyposażyć nasz lokal? Z pewnością nieocenione będzie wsparcie specjalisty z zakresu BHP. Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów powinna być zawsze aktualna, więc poza zleceniem jej stworzenia, warto również zadbać o regularną aktualizację. Warto pamiętać, że również montaż gaśnic i związanych z nimi oznakowań nie może być przypadkowy. Najlepiej jeśli zajmie się tym osoba posiadająca właściwe uprawnienia.

Bezpieczeństwo i wymogi prawne

Sprawny i odpowiednio rozmieszczony sprzęt ppoż to podstawowy element z zakresu BHP w dowolnej firmie. Każdy pracodawca powinien również zadbać więc o szkolenia BHP pracowników oraz szkolenia PPOŻ, w ten sposób istotnie można zwiększyć poziom bezpieczeństwa w firmie. Z pewnością kluczowe jest postawienie na profesjonalną i doświadczoną firmę w zakresie ochrony przeciwpożarowej, oraz zasad bezpieczeństwa. Pamiętajmy proste powiedzenie: „przezorny zawsze ubezpieczony”- sprawdza się tu idealnie, gdyż sprzęt gaśniczy może uratować życie wielu osobom pod warunkiem że będzie sprawny i znajdzie się we właściwym miejscu. Dodatkowo pracownicy powinni również doskonale wiedzieć, jak go używać. Pamiętajmy jednak, że to nie tylko kwestia bezpieczeństwa – prawo narzuca na nas zapewnienie odpowiedniej ochrony przeciwpożarowej w obiektach, podobnie jak wożenie gaśnicy w samochodzie.

Wymiana i konserwacja sprzętu gaśniczego

Specjalista z firmy zajmującej się bezpieczeństwem przeciwpożarowym w szerokim zakresie - Ppoż-Pol zaznacza, że nie powinniśmy jedynie ograniczać się do zakupienia przypadkowej gaśnicy i trzymania jej gdzieś w szafie. Na każdej gaśnicy umieszczona jest data jej ważności, po tym czasie musi ona albo zostać sprawdzona i odpowiednio napełniona, ponownie oznaczona. W związku z tym ciąży na nas konieczność regularnej wymiany gaśnic i sprawdzania ich sprawności. Gaśnica musi być również dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności, gdyż inaczej gasi się papiery w biurze, a inaczej palący się olej w restauracji. Kluczowe pozostaje również ich rozmieszczenie, którym powinni zająć się specjaliści, tak aby sprzęt gaśniczy zawsze był w zasięgu ręki.