Zlecenie wykonania badań rynku, badań społecznych lub badań marketingowych, to działanie podejmowane przez wiele firm. Ma ono najczęściej na celu poznanie i zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań odbiorców, w stosunku do oferowanych przez te firmy produktów bądź też usług. Zadania te realizują wyspecjalizowane jednostki, które przy realizacji tego typu zleceń mogą wykorzystywać zróżnicowane metody, w tym również zogniskowane wywiady grupowe, które najczęściej odbywają się w specjalnych miejscach, określanych mianem focusowni.

Czym jest FGI

FGI to skrót od Focus Group Interview, co oznacza zogniskowane wywiady grupowe, które stanowią jedną z podstawowych metod jakościowych wykorzystywanych podczas analiz rynku. Pozyskiwane danych o charakterze jakościowym pozwala na zrozumienie zachodzących na rynku zjawisk, dając możliwość wykazania dotyczących tych danych związków przyczynowo-skutkowych. Badania tego typu realizują wyspecjalizowane w tym zakresie firmy badawcze, takie jak Simply Research Katarzyna Izenberg, zaś sam zogniskowany wywiad grupowy ma charakter grupowego dialogu i wymiany poglądów opartej na wcześniej przygotowanym scenariuszu, który odnosi się do założonych celów badania. Nad właściwym przebiegiem wywiadu czuwa moderator, którego podstawowym zadaniem właściwe ukierunkowanie rozmowy, co pozwoli na uzyskanie jak najpełniejszych i wiarygodnych opinii oraz wypowiedzi uczestników na temat omawianych zagadnień.

W badaniu focusowym bierze udział zazwyczaj ok 6-12 osób, przy czym podczas rekrutcji osób do grupy fokusowej stosowane są jednolite i określone z góry kryteria. Oczywiście ilość uczestników tego typu badań może być zróżnicowana, a co za tym idzie mogą to być również minigrupy (mini FGI), w których uczestniczy 4-6 osób, trzyosobowe triady oraz diady z parą uczestników.

Odpowiednie miejsce to podstawa przeprowadzenia zogniskowanych wywiadów grupowych

Przeprowadzenie zogniskowanych wywiadów grupowych to zadanie, które wymaga podjęcia określnych działań, takich jak rekrutacja uczestników, wybór moderatora, opracowanie instrukcji (scenariusza) lub przegotowanie raportu końcowego. Nie mniej ważne przy badaniach tego typu jest także dobór właściwego miejsca, które przystosowane będzie do przeprowadzenia spotkań FGI. W tym celu przygotowywane są specjalnie wyposażone sale, czyli tzw. focusownie, które, oprócz odpowiednio dużego stołu i wygodnych krzeseł, w ilości odpowiadającej liczbie uczestników badania, wyposażone powinny być również w wysokiej klasy sprzęt audio-wizualny, umożliwiający nie tylko prezentowanie uczestnikom wybranych materiałów związanych z badaniem, ale także nagrywanie przebiegu wywiadu grupowego. Pozwoli to na przeprowadzenie późniejszej, szczegółowej analizy badania. Dodatkowym elementem profesjonalnie przygotowanej focusowni jest tzw. poglądownia, ukryta najczęściej za lustrem weneckim, czyli pomieszczenie sąsiadujące z fokusownią, z którego badacze obserwują przebieg wywiadu, zapewniając jednocześnie komfort uczestnikom badania, nawet w trakcie długich i najbardziej wymagających wywiadów.   

Zogniskowane wywiady grupowe to wyjątkowo miarodajna metoda badań i analiz rynkowych, przy czym, aby jej wyniki były w pełni kompleksowe i wartościowe należy zadbać o właściwe przeprowadzenie wywiadu, a także o organizację tego typu badań w specjalistycznych i przystosowanych do tego celu focusowniach, co zapewni komfort oraz pełną kontrolę nad badaniem focusowym.