To jak zostanie zapakowany produkt, ma wpływ nie tylko na jego zabezpieczenie, ale również przekłada się na efektywność sprzedaży. W związku z tym warto przewiązać uwagę do odpowiedniego zaprojektowania szaty graficznej – jej kolorystyki, detali ozdobnych oraz sposobu rozmieszczenia treści. Znaczenie ma także dobra jakość wydruku poszczególnych elementów. Opakowania kartonowe dają pod tym względem duże możliwości.

Ustalenie grupy docelowej

Należy zaznaczyć, że nie da się stworzyć opakowania uniwersalnego. Oczywiście można podjąć takie próby, jednak z reguły nie przynoszą one satysfakcjonujących efektów sprzedażowych. Opakowanie oraz jego szata graficzna to pierwsze elementy, z którym klient ma styczność jeszcze zanim zacznie korzystać z zapakowanego w nie produktu. Stąd też mają niebagatelne znaczenie dla podjęcia decyzji o zakupie. Należy więc przeanalizować kwestię tego, gdzie produkt będzie sprzedawany, jaka jest jego wartość, grupa docelowa, przeznaczenie oraz cechy samej marki. To wszystko musi zostać odzwierciedlone właśnie w szacie graficznej. Dodatkowo kartonowe opakowania mają dziś sporą przewagę nad plastikowymi pod względem ich biodegradowalności, a tym samym mniejszego wpływu na środowisko zwłaszcza, jeśli zdecydujemy się na materiały pochodzące z recyklingu.

Odpowiednia technika

Pamiętajmy, że powierzchnia kartonika musi pomieścić również takie informacje jak skład produktu, kod kreskowy, czy też wymagane piktogramy. Jeśli zależy nam, aby opakowanie posłużyło do kilku artykułów z tej samej linii, można zdecydować się na umieszczenie tych danych w firmie samoprzylepnej etykiety. Tym samym ograniczymy się do zaprojektowania jednego wzoru, co pozwoli nieco zaoszczędzić koszty związane z ich produkcją. Takie naklejki są obecnie tworzone dzięki wykorzystaniu druku offsetowego, oferowanego między innymi przez drukarnię Jantar, znajdującą się w Starych Babicach. Taka technologia sprawdza się przy właśnie przy personalizowanych nakładach i jest najczęściej wykorzystywana podczas tworzenia opakowań kartonowych oraz etykiet.

Ważne są detale

Wbrew pozorom wielu klientów przywiązuje wagę do wyglądu pudełka, w którym znajduje się dany artykuł. Stąd nie można skupiać się na ogólnym estetycznym jego wyglądzie, ale również szczegółach oprawy graficznej, które przyciągną wzrok konkretnych konsumentów. I tak na przykład przy wyrobach luksusowych warto pokusić się o uszlachetnienie druku. Mowa tutaj o takich elementach, jak na przykład pozłacanie, lakierowanie lub pokrycie folią. Z kolei w przypadku produktów tworzony w koncepcji eko liczy się przede wszystkim minimalizm. Warto wykorzystywać odcienie nawiązujące do natury, czyli zielenie, brązy, popiele, beże czy szarości. Opakowania kartonowe nadają się również do nawiązywania kontaktu z klientem nie tylko poprzez slogany, ale również sformułowania, zawierające bezpośrednie zwroty do konsumenta. Zastosowanie takich elementów w szacie graficznej z pewnością przełożą się na większe zainteresowanie wyrobami, a w efekcie również kupnem.