Wielu przedsiębiorców waha się nad zaciągnięciem wysokiego kredytu gotówkowego na rozwój firmy lub pokrycie bieżących wydatków. Niemniej jednak niektóre opłaty związane z zaciągnięciem pożyczki, takie jak odsetki mogą legalnie zmniejszyć opłacany podatek dochodowy. Wszystko dzięki temu, że można je uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu. Konieczne jest jednak spełnienie kilku istotnych warunków. Poznaj usługi Biura Rachunkowego Ilma z miejscowości Łęczna!
Koszty uzyskania przychodu – definicja
Na początku należy zaznaczyć, czym właściwie są omawiane koszty. To wszelkie wydatki firmowe, które zostają poniesione, aby uzyskać przychód bądź też utrzymać źródło dochodu. Definicja ta jest ściśle określona w art. 22 ustawy o PIT. Odejmując od przychodu omawiane koszty, uzyskuje się wartość dochodu, który podlega zaś opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W związku z tym im więcej wydatków będzie można odliczyć, tym mniejszy podatek będzie musiał odprowadzić przedsiębiorca. Oczywiście ustawodawca określił ich zamkniętą listę, dlatego też nie wszystkie z nich można księgować jako koszty uzyskania przychodu. Podobnie sytuacja przedstawia się w odniesieniu do kredytu zaciągniętego na rozwój działalności gospodarczej. Tylko niektóre opłaty związane z zaciągnięciem pożyczki można uwzględnić przy rozliczeniu podatkowym.
Odsetki, ale nie wszystkie
To pierwsze wydatki związane z zaciągnięciem kredytu firmowego lub konsumpcyjnego, które przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. To ogromne udogodnienie szczególnie w przypadku dużych kwot pożyczki, gdzie zarówno oprocentowanie, jak i odsetki osiągają wysokie wartości. Takie rozwiązanie daje możliwość skorzystania z takiej oferty, jeśli chodzi o finansowanie bieżących wydatków. Należy jednak zaznaczyć, że muszą zostać spełnione trzy warunki, aby takie księgowanie mogło mieć miejsce. Środki z kredytu muszą zostać przeznaczone stricte na cele firmowe, odsetki muszą zostać terminowo opłacone, a całe zobowiązanie odpowiednio udokumentowane. W tym zakresie można liczyć między innymi na pomoc Biura Rachunkowego Ilma.
Ponadto przy kredycie inwestycyjnym istotną rolę odgrywa oddanie środka trwałego do użytkowania. Dopiero wtedy odsetki oraz pozostałe opłaty związane z zaciągniętym kredytem mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu. Te, które zostały uiszczone w trakcie realizacji inwestycji, wpływają na powiększenie wartości początkowej środka i ich uwzględnienie jest możliwe dopiero przy odpisach amortyzacyjnych. Warto również pamiętać, że nie opłaca się zwlekać z terminem opłaty odsetek przed wprowadzeniem środka trwałego do ewidencji, ponieważ pod uwagę bierze się termin naliczania odsetek przed bank.
Usługi Biura Rachunkowego Ilma
W zakresie procedur i obowiązków, które dotyczą księgowości w firmie warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Biuro Rachunkowe Ilma ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów, sporządzaniu deklaracji i rozliczeń podatku dochodowego, sporządzaniu rozliczeń rocznych i nie tylko. Firma oferuje usługi z zakresu ewidencji przychodu, tj. miesięczne naliczanie podatku, prowadzenie ewidencji dla potrzeb podatku VAT itp. Ponadto zajmie się sporządzaniem listy płac, informacji o rocznych dochodach czy wszystkim tym, co związane jest z ZUS.