Chcesz, by Twoje artykuły miały dużą liczbę odsłon i czytelników? Zadbaj o skuteczne otwarcie tekstu, czyli inaczej lead. Dobry lead artykułu powinien przyciągać uwagę odbiorców i zachęcać do przeczytania całości tekstu. Sprawdź, jak stworzyć ciekawy wstęp. Dowiedz się, co zrobić, by lead był atrakcyjny zarówno dla internautów, jak i algorytmów wyszukiwarki.

Co to jest lead artykułu?

Lead to nic innego jak wstęp, pierwszy akapit artykułu. Otwiera dany tekst i zazwyczaj składa się z kilku (3-4) zdań. Jakie spełnia zadanie? Otóż po pierwsze, informuje, o czym jest artykuł i co znajduje się w dalszej jego części, a po drugie zachęca odbiorcę do lektury całego tekstu.

Termin ,,lead’’ jest doskonale znany zarówno dziennikarzom, jak i internetowym twórcom. Jest (obok tytułu) jednym z najistotniejszych elementów, z jakich składa się każda prasowa czy internetowa publikacja.

Jak powinien wyglądać dobry lead?

Zastanawiasz się, jak przygotować skuteczny lead? Dobrą radą jest, aby napisanie leadu zostawić na sam koniec. Lead powinien bowiem streszczać gotowy artykuł. Pamiętaj jednak, by nie zdradzać we wstępie tekstu wszystkich szczegółów. Zarysuj tylko dany temat i zostaw nutę tajemniczości. Gdy od razu zdradzisz wszystkie najważniejsze informacje, czytelnik nie zechce przeczytać dalszej części publikacji.

Jaki więc powinien być skuteczny lead? Otóż staraj się, aby był przede wszystkim:

  • zwięzły – pamiętaj o krótkich zdaniach. Są one bardziej przyswajalne i dynamiczne. Zbyt długie, rozbudowane zdania zniechęcają czytelników,

  • intrygujący, ciekawy i przyciągający uwagę – spraw, by odbiorca chciał dowiedzieć się więcej,

  • oddziałujący na emocje – wzbudzaj w czytelniku pożądane emocje, najlepiej pozytywne, takie jak radość, podekscytowanie. W niektórych przypadkach jednak warto też odwoływać się do tych negatywnych odczuć, którymi są np. smutek czy strach. Wszystko zależy od tematu i efektu, jaki chcesz uzyskać,

  • napisany prostym językiem – postaraj się, by Twój tekst był łatwy w odbiorze i zrozumiały dla odbiorcy. Unikaj zatem trudnych słów, a jeśli już musisz ich użyć, to koniecznie wyjaśnij ich znaczenie,

  • dynamiczny – oprócz krótkich zdań, stosuj też stronę czynną. Koniecznie unikaj strony biernej, która kojarzy się ze stylem urzędowym i po prostu nie brzmi dobrze. Warto zaznaczyć, że reguła ta dotyczy zresztą nie tylko leadu, ale też całego tekstu.

Warto też, by lead zawierał konkretne dane liczbowe, statystyki czy szokujące fakty. Takie informacje zaciekawią czytelnika i zachęcą do przeczytania całości tekstu.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak napisać lead? Gotowe schematy

Napisanie interesującego, skutecznego leadu może czasem przysparzać sporo kłopotów. Warto więc poznać pewne gotowe szablony, które znacząco ułatwią sprawę. Oto kilka z nich:

  • Porównanie – wskazujesz podobieństwa oraz działasz na wyobraźnię. Możesz tutaj pokazać, że Twój produkt jest jak X w branży Y, np. ,,Jesteśmy jak ferrari wśród sprzętu sportowego’’.

  • Szczegół – od razu prezentujesz konkretne, szczegółowe informacje, które przyciągają uwagę, np. ,,Meta dane, duplicate content, linkowanie wewnętrzne – pojęcia związane z SEO wydają się skomplikowane. My wyjaśnimy Ci je prostym językiem’’.

  • Pytanie – zadajesz intrygujące pytanie, na które czytelnik chce znać odpowiedź, np. ,,Czy wiesz jak w 2 tygodnie zdobyć 1000 nowych obserwujących na Instagramie?’’.

  • Mała rzecz, która zmienia wszystko – prezentujesz tutaj mały element, który daje duże efekty, np. ,,Wystarczy 3 minuty świadomego oddechu, by zauważyć różnicę w ciele i zredukować stres’’.

  • Pozytywna wizja przyszłości – pokazujesz odbiorcy, co dobrego może się stać, jeśli podejmie określone działanie, np. ,,Już za kilka tygodni możesz czuć się jak ryba w wodzie. Zapisz się na nasze zajęcia i w końcu naucz się pływać’’.

  • Fałszywy stereotyp – udowadniasz, że powszechna opinia jest błędna i przedstawiasz nową wizję, np. ,,Niektórzy twierdzą, że nie da się nauczyć nowego języka w stopniu komunikatywnym w miesiąc. Dzięki naszemu kursowi jest to jednak możliwe’’.

Jak stworzyć wstęp zgodny z SEO?

Wiesz już, jak przygotować lead, który będzie atrakcyjny i ciekawy dla Twojego czytelnika. Znasz też już kilka schematów, które możesz wykorzystać w przyszłości. Nie zapominaj jednak o jeszcze jednej kwestii – musisz przypodobać się też robotom wyszukiwarek internetowych. Twój lead powinien być więc zgodny z zasadami SEO. Co to oznacza w praktyce?

  • Zadbaj, by pierwsze zdanie leadu zawierało główną frazę kluczową dla danego tekstu.

  • Umieść w leadzie CTA, czyli call to action, a więc wezwanie do działania typu ,,Sprawdź’’, ,,Dowiedz się’’, ,,Przeczytaj’’, ,,Poznaj’’ itd. Najlepiej umieścić je w pierwszych 100-150 znakach wstępu.

  • Pamiętaj, że lead powinien być jednokrotnie pogrubiony (wyboldowany) wskaźnikiem <strong>. 

Wstęp artykułu jest istotny również dlatego, że dość często zdarza się, że wyszukiwarka Google umieszcza jego treść pod linkiem w wynikach wyszukiwania.

Jak więc widzisz, lead jest ważnym elementem tekstu. To od niego bowiem może zależeć, czy Twój czytelnik zainteresuje się tematem i zostanie na dłużej, czy zwyczajnie opuści Twoją stronę. Postaraj się więc stosować do wyżej wymienionych zasad i twórz leady, które są atrakcyjne zarówno dla internautów, jak i dla Google.