Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to ogromna odpowiedzialność, która zawsze jest obarczona pewnym ryzykiem. Problemy finansowe w firmie mogą być chwilowe lub mieć charakter trwały. W tej drugiej sytuacji może okazać się konieczna likwidacja przedsiębiorstwa. Ta następuje na drodze ogłoszenia upadłości w postępowaniu sądowym. Czy można tego uniknąć? Sprawdzamy w artykule.

Jak stwierdzić, że firma jest niewypłacalna?

Na początek warto zaznaczyć, że niewypłacalność firmy może mieć charakter przejściowy. Oznacza to niemożność uregulowania należności wobec wierzycieli z powodu braku otrzymania wpłaty od klientów. Niemniej jednak problem znika, gdy ta pojawi się na firmowym koncie. Stąd też chwilowe opóźnienia w wykonywaniu opłat nie stanowią jeszcze przesłanki do ogłoszenia upadłości. Sytuacja ta może mieć miejsce tylko w dwóch przypadkach:

  • suma zobowiązań jest wyższa niż majątek firmy przez 24 miesiące,

  • opóźnienia w zapłatach należności wierzycielom są dłuższe niż 3 miesiące.

W takich okolicznościach, które mogą występować niezależnie od siebie, przedsiębiorca musi zgłosić wniosek w sądzie rejonowym właściwym dla siedziby firmy, nie później niż w ciągu 30 dni od zaistnienia takich warunków. W przeciwnym razie wierzyciel ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Należy także zaznaczyć, że według prawa upadłościowego sprawę do sądu ma prawo wnieść każdy właściciel zadłużonej firmy, wspólnik, podmioty uprawnione do jej reprezentacji, a także sam wierzyciel Ponadto przedsiębiorstwo musi dysponować majątkiem, z którego zostaną pokryte koszty procesu i nastąpi częściowa spłata zadłużenia.

Jak przebiega postępowanie upadłościowe?

Zgodnie z tym, co zostało już wspomniane, cała procedura rozpoczyna się od złożenia poprawnie sporządzonego wniosku wraz z niezbędnymi dokumentami, które potwierdzają niewypłacalność. W trakcie przedsiębiorca może kontynuować prowadzenie działalności w ograniczonym zakresie ze względu na zabezpieczenie majątku. Nadal jest jednak zobowiązany do opłacania składek ZUS oraz należytych podatków. Dopiero po rozpatrzeniu wniosku, sąd ogłasza formalnie upadłość firmy, a wtedy majątek zostaje przekształcony w masę upadłościową. To z niej zaspokaja się potrzeby finansowe wierzycieli, a ci swoich roszczeń dochodzą w trybie postępowania upadłościowego.

Kłopoty finansowe to trudny temat dla każdego przedsiębiorcy, dlatego warto przed podjęciem ostatecznej decyzji o ogłoszeniu bankructwa zasięgnąć porady prawnej, na przykład w kancelarii adwokackiej Justyny Ocickiej-Kotarskiej w Płocku. Należy jeszcze wspomnieć, że proces może zakończyć się na dwa sposoby, czyli układem naprawczym – może o niego zawnioskować dłużnik – lub likwidacją. Pierwsza opcja pojawia się, gdy funkcjonowanie przedsiębiorstwa daje większe szanse na oddłużenie, aniżeli jego zamknięcie. Właściciel ma prawo zarządzać majątkiem firmy, ale pod kontrolą nadzorcy sądowego. W drugiej sytuacji taką rolę przyjmuje syndyk odpowiedzialny także za sporządzenie spisu inwentarza, jak i planu likwidacji podmiotu gospodarczego.